27. 8. 2011

Basinfirefest 2011 - 1.-3.7.2011 - reportáž

Letošní devátý ročník stále oblíbenějšího festivalu Basinfire byl ve znamení deště a pěkně vlezlého ledového větru. Oproti loňským tropickým teplotám obrat o 180 stupňů a musím říct, že kdybych si mohl mezi těmito extrémy vybrat, tak bych volil přece jenom to vedro….

Trvalý déšť, deset stupňů a studený vítr byl průvodcem všech tří dnů festivalu, což se odrazilo na návštěvnosti a vůbec celkové náladě. Hodně známých nedorazilo i přes zakoupenou vstupenku vůbec, nebo jenom na jeden, dva dny. Jak jsem si pročítal různé reakce fanoušků po festivalu, tak se kromě počasí řešila například kapacita pivního, nebo chcete-li odpočinkového stanu. Tedy místa, kde může posluchač spočinout na lavici a polít jazyk něčím na osvěžení. Tu se musím pořadatelů zastat. Jednak pro běžný provoz je kapacita opravdu dostatečná ( pro příští rok se počítá s navýšením kapacity na dvojnásobek ) a jednak jako zkušený harcovník po zahraničních festivalech musím konstatovat, že takový stan je i na vyhlášenějších festech spíše výjimkou. Stejně tak cena piva, ale i jiných nápojů a jídla byla víceméně ve festivalové normě. Line-up festivalu byl atraktivní, pořadatelé oproti minulému roku na malé scéně nezvolili páteční punkovou scénu na úvod, ale rozložili všechny styly rovnoměrně do tří festivalových dnů na obě podia. Jako zkušený festivalový harcovník musím ještě zvlášť ocenit skvěle šlapající organizaci a hlavně nadmíru přívětivou ochranku, což zvlášť na domácích festivalech nebývá vůbec zvykem.

Předpověď počasí se po našem příjezdu do areálu žel vyplnila a tak nezbývá, než na sebe nacpat co nejvíc vrstev pokud možno nepromokavého oblečení a jde se na to. Své postřehy tentokrát nebudu dělit na jednotlivé stage, přebíhal jsem jak to šlo a co mě zrovna zaujalo. Vzdálenost to není veliká a tak se dalo pendlovat poměrně solidně. Navíc bylo nutno se občas ohřát, nebo vyměnit promoklé části oblečení. Naštěstí jsem nemusel spát ve stanu, což jsem tedy opravdu letos uvítal.

První kapelou festivalu pro mě byli plzeňští screamo-coristé Shogun Tokugawa. Kapela měla na vystoupení půl hodiny a tak se snažila předvést co nejvíce ze své novinky Y3ARS, mě se placka moc líbila a tak jsem si vystoupení opravdu užil. Na tuhle kapelu si určitě zajděte někam v klidu do klubu, je co poslouchat a objevovat.

Na řadu přichází Torr bez Vlasty Henycha….Hmmm já nevím, bude mi to asi chvíli trvat, než si na to zvyknu, jsem asi hrozná konzerva, ale Vlasta mi tam prostě moc chybí. Na druhou stranu po poslechu miniCD Henych666 musím uznat, že všechno zlé je pro něco dobré. Než víceméně stagnující Torr, žijící z minulosti nám Vlasta naservíroval svěží songy ( včetně povedených coverů ) a je vidět, že mu to vlilo čerstvou krev do žil. Uvidíme, až Torr vypustí nějakou novinku. Třeba tato změna bude i pro Torr novým impulzem.

To následující Root nám předvedl co je to pořádná show. Muzikanti včetně frontmana si vystoupení očividně užívali, déšť nevadil jim ani fandům. Root projel celou svou diskografii od novinky po nejstarší songy v rámci festivalového času.

Řecké power metalisty Firewind jsem zhlédl , přiznám se jen letmo. Power metal není zrovna můj šálek kávy, rád se nechám ovšem překvapit, což se žel v tomto případě nekonalo. Byl jsem zvědav na skvělého kytaristu Guse G., ten sóloval jako o život, ale celkově nic moc pro mě.

To gothic – metaloví germáni Lord Of The Lost byli jiné kafe. Tahle kapela má na rozdíl od spousty unylých gothic bandů i pořádné koule a tak jsem odcházel velice spokojen. Kapela mi nejvíc připomínala Paradise Lost v době jejích začátků, kdy to ještě uměla pořádně rozbalit.

Pořádná vzpruha ovšem přišla až s místními Snail ( kteří mimochodem intenzivně pracují na nové placce ). Zpěvák Honza je skvělý showman, který umí dostat publikum do varu. Tady to v trvalém dešti a hnusné zimě bylo nutné dvojnásob. Snail svůj energický core umí, je vidět, že mají stále rádi Panteru a podobné spolky, z víceméně lokálního bandu nám vyrostla kapela, o které bude ještě hodně na scéně slyšet!!!

Ill Niňo z New Jersey jsou nejenom skvělí muzikanti, ale i parťáci do nepohody a rozhodně to nejsou žádné unuděné hvězdy. Stále vzpomínám na naše společné grilování někdy před 4 nebo 5 lety na festivalu WFF v Německu se spoustou legrace a pohody. Moderní spojení nu-metalu s corem, tvrdé tak akorát, zahrané výbušně, přesně a hlavně dostatečně agresivně, zásah přímo na komoru. Měl jsem obavy, že přece jenom nebudou mít u nás tak velkou základnu fandů, ale poměrně zaplněný prostor před podiem mě přesvědčil o opaku.

Německé melodiky Freedom Call poslouchám jenom chvíli. Jejich speed-power metal ala Helloween moc nemusím. Na druhou stranu má tento styl u nás stále svoji velkou fanouškovskou základnu, takže skalní určitě byli spokojeni a o to jde v první řadě.

Větru, deště a zimy bylo za ten den opravdu požehnaně, přijel jsem rovnou z práce a už se těším do postele, vynechávám i závěrečné punkovky ( v jednotlivých dnech Visací Zámek, Konflikt a Zona A ) škoda tak pozdního (ne)času , ale musím vydržet na mé oblíbence Latexxx Teens. Tedy oblíbence, naživo jsem je ještě neviděl, po shlédnutí pár záznamů na youtube a poslechu jejich studiových nahrávek usuzuji, že jejich industriální-elektro-metal je přesně moje parketa a nemýlím se. Zvukově mi sedí tihle Taliáni hned od začátku a rozhodně nelituji. Docela rád bych si je ještě jednou ( a určitě nejenom já ) poslechl někde v klubu. Vzhledem k tomu, že se o ně stará Iva Boková tu možnost vidím velice reálně…

Sobotní počasí se mírně umoudřilo, ubylo deště, ale zima je pořád hnusně vlezlá. První sobotní kapelou jsou pro mě přátelé Disfigured Corpse. O plzeňských Positive Mind, které mám naživo už naposlouchané dostatečně se nemůžu moc zmiňovat, viděl jsem jen jeden song. Ostravští drtiči Disfigured v čele s Vladisem rozjeli svoji death-grind-HC jízdu. Projeli celou svoji diskografii samozřejmě včetně poslední placky Human Corrosion a neopomněli ani na jeden cover od Sacred Reich. Na víc nebyl čas, doufám chlapi, že vás brzy zase naživo uvidím. Disfigured mě prostě baví…

A už se moc těším na thrash metal pražských Assessor. Jejich zatím jediná deska Invaze byla pro mě před nějakými více než dvaceti lety, nemýlím-li se první pořádnou tuzemskou metalovou deskou ( nebo jednou z prvních ). Každopádně jsem tehdy desku drhnul pořád dokola, pak odložil a zde zjistil, že se mi pořádně zadřela pod kůži a i po těch letech mi písničky byly víceméně známé. Zazněly i nějaké novink, co neznám. Kapela prý na příští rok chystá novinku, velice rád si poslechnu. Přece jenom Invaze zní dneska z desky už hodně ploše a archaicky, možná by nebylo na škodu některé povedené songy nahrát znovu s lepším zvukem.

Nějak jsem ovšem v tom návalu nostalgie zapomněl na britské Neonfly, stihl jsem jenom tři skladby, na tak mladou kapelu ( existují od 2008 ) vynikající výkon, ale na nějaké hodnocení jsou tři skladby málo. Z toho co jsem slyšel, tak patřili k tomu nadprůměrnému na festivalu.

Skáčkoví Skarface z Francie jsou na scéně již od 91 roku a bylo to sakra znát. Sestava kolem matadora Freda nám servírovala jeden flák za druhým z celé jejich bohaté diskografie. Skáčko mají v malíčku, počasí se zrovna taky umoudřilo a tak zájem fanoušků byl solidní. Pochopitelně zahráli ve značně zkráceném setu – škoda. Doufám, že se brzy někde v klubu opět setkáme. Ohlas fandů tedy super, je vidět, že ska je momentálně hodně v kurzu.

Skarface končí a je čas přesunout se na druhou scénu, kde svůj, taktéž zkrácený set zahajuje legendární Vitacit s nikým jiným než s Láďou Křížkem za mikrofonem. No co na to říct, zavzpomínal jsem si na své mládí, kdy jsem Vitacit miloval. Jedinou vadou na kráse byla absence Miloše Dodo Doležala, který se tohoto reunionu odmítl účastnit, což je opravdu velká škoda. Já chci se ptát, Drákula, pár dalších pecek a vyhrazených čtyřicet minut je pryč jako voda. Super, moc rád si zajdu na plnohodnotný set někam do klubu. V publiku bylo vidět spoustu fans, kteří začátky kapely pamatují a doslova hltali každou notu. Kdepak poctivý heavy bigbít měl na západě Čech vždycky zelenou!

A to už pospíchám na druhou stage na madridské Vita Imana. Tady se začíná se zpožděním takže v pohodě stíhám. Metalcore/thrash je na západ od nás momentálně hodně v kurzu a musím uznat, že Vita Imana patří rozhodně k tomu nejlepšímu co jsem slyšel. Naposlouchané jsem je do té chvíle neměl, nevěděl jsem co mě čeká a byl jsem velice příjemně překvapen. Jejich zkrácený set mě bavil a je to další kapela na seznamu, na které bych rád vyrazil někam do klubu.

Tortharry a Dark Gamballe jsem stíhal víceméně jenom na dvě tři písničky, z toho co jsem viděl jsem byl spokojen – obě kapely rozhodně nezklamaly.

Už se těším na oddechového Kamila Střihavku s doprovodnou kapelou Leaders. Kamil má hlas od boha a vždycky si ho rád poslechnu. Zahrál i mou oblíbenou hitovku Země vzdálená – spokojenost.

Zvědavý jsem taky na Aleše Brichtu s jeho bandem. Reupload jeho sestavy mu prospěl, oproti minule kapela přitvrdila ( což kvituji s nadšením ). Aleš sázel jednu hitovku za druhou jak ze své solové tvorby, tak Arakainu ( Kyborg ) a potěšil mě Kartágem a Jsem prý blázen jen od J. Schelingera. Kdepak Aleš a jeho band jsou v životní formě, ti zklamat prostě nemůžou.

Glam rock moderního amerického stylu šmrncnutý se současnou severskou vlnou hrají italové Hell In The Club. Od nich jsem do té doby slyšel jednu placku ( víc toho asi zatím ani nemají ). Uvidíme jak jim to bude šlapat dál, mě jejich vystoupení moc bavilo a přesvědčilo v tom, že našlápnutý glam umí zahrát i Taliáni…

A pak už přichází vrchol sobotního večera a pro mě i celého festu – legenda SODOM. Co na to říct? Sodom i Tomův projekt Onkel Tom ( pokud umíte německy vřele doporučuji ) jsem slyšel živě již mnohokrát a musím říct, že mě nikdy nezklamali. A napálili to do nás i tentokrát….Agent Orange, Ausgebombt, Sodomy And Lust, pecky z noviny In War And Pieces. Devastující, ohromující, parádní…..headliner jak má být. Legenda nestárne…

Následující Deadlock to neměli po takovém náletu vůbec jednoduché. .Své si na straně fanoušků vybírá i únava z celého dne, prožitého v dešti a nebývalém chladu. Metalcore šmrncnutý s deathem jim jde od ruky, ovšem po té smršti jménem Sodom mi chvíli trvá, než se naladím na správnou vlnu.

V neděli mi můj restart trvá poněkud déle, než jsem čekal, počasí špatný a tak se rozhoduji vynechat Locomotiv ( uvidím na Mighty ), Maelstrom ( viděl jsem na Metalfestu ) a Wohnout ( ty mám v létě v plánu ještě 2x ) a tak dorážím až na kytarového mága Miloše Dodo Doležala, který vydal skvělou desku Despekt a tak chci něco z ní slyšet i na živo. Dodo ovšem nezapomíná ani na své působení ve Vitacitu mj. Poutník životem a pořád skvělá Loď a také na svůj projekt Jima Hendrixe. Dodo umí, co víc dodat.

A spěchám už na obnovenou death metalovou smečku, legendární Hypnos, kteří projeli jak svou starší klasiku, tak poslední mini Halfway To Hell a zahráli i něco z připravované novinky.

Mandrage vynechávám úplně, Dogu s indisponovaným Izzym poslouchám jen pár songů, stejně tak Tublatanku. Obě kapely řekl bych odvedly svůj standard.
Já už se totiž těším Krucipusk, a těšil jsem se právem. Onkel Tomáš s jeho partou nezklamali. Pánové to drhli náramně, nejvíc mě baví jeho vtipné úvodní hlášky. Vystoupení kapely jsem si užíval tak, že zpětně nedokážu identifikovat skladby, prostě jsem se vezl na vlně parádní kapely…

A nebývale hnusné počasí panovalo i při vystoupení hvězdy nedělního večera Paradise Lost. Paradise Lost jsem už naživo viděl mnohokrát, od jejich perfektních, energií nabitých koncertů v začátcích po jejich řekněme unylejší období, kdy mě jejich koncerty moc nebraly. Zde bych řekl, že odehráli svůj dnešní dobový průměr. Prostě odvedli to, co jsem od nich očekával, nic víc, nic míň.

Basin se letos i přes značnou nepřízeň počasí povedl. Držíme palce pořadatelům při přípravě dalšího, tentokrát jubilejního desátého ročníku. Pořadatelé slibují ty největší pecky z minulých ročníku….už se těším.

foto zde proklikni