8. 7. 2008

Blue Effect – Live & Life (1966-2008) – Beatová síň slávy

Velkolepá sumarizace bohatě nabobtnalé tvorby jednoho ze zásadních pilířů, jenž psal dějiny československého bigbítu. Příznačně ukázkové shrnutí klíčových momentů, kterými prošel nejenom Radim Hladík, coby vedoucí člen a skladatelský mozek Blue Effectu, nýbrž i tehdejší hudební kultura se všemi charakteristickými znaky k ní patřícími. Také o tom hovoří nové dvoj-DVD Live & Life.

„Točit DVD pro Radima Hladíka a jeho přátele je prostě pocta a výzva, úkol a zodpovědnost,“ komentovala své odhodlání zachytit současný Blue Effect naživo v pražské Lucerně režisérka Markéta Nešlehová. Aby také ne. Vždyť uspořádat několikahodinové vystoupení, jež bude znamenat strhující průřez takřka čtyřicetiletou skladatelskou činností jedinců, kteří prošli (a v jednom případě pochopitelně ještě procházejí) zamotanými cestami Blue Effectu, rozhodně nemůže být ničím triviálním. Však se v den natáčení dostavilo hned několik lehčích i složitějších komplikací, ovšem hezky popořádku…

Dvoj-DVD Live & Life si klade za cíl podat co nejvěrohodněji obraz dnešního pódiového entuziasmu hudebníků, kteří měli co dočinění s Blue Effectem, a zároveň se snaží názorně předložit odpověď na otázku, jak vyzní celkové spojení mladé hráčské sestavy okolo excelentního kytaristy Radima Hladíka a jeho bývalých muzikantských kolegů. Toto jest stručné pojednání prvního disku, tak tedy na nic nečekejme, v menu připomínajícím grafiku starých hudebních plátků klikněme na obrazovou část (fajnšmekři nechť si navolí Dolby 5.1) a zavítejme do zaplněné Lucerny, kde už nás královsky pohostí celá řada domácích umělců, tak jak tomu bylo šestadvacátého března 2007.




Z pódia víří vzduchem tóny z písně ke stejnojmennému filmu režiséra Michálka Zapomenuté světlo a Hladík tak poklidně rozdýchává svůj strunný nástroj. Více než čtyři minuty trvající úvodník provází postupné příchody ostatních zástupců a doplňujících hostů, aby nadešlo k rozeznění skladby Je třeba obout boty a pak dlouho jít, jež pochází z desky Nová syntéza 2. Pětatřicet let stará prda v novém formátu, s pozměněnými texty oproti původní verzi, v sobě nese vpravdě oslnivý náboj i dnes. Zejména zpěvák a druhý kytarista Jan Křížek za pomocí doprovodných sborů zvládá náročnější vokální linky se skutečnou bravurou.

Po odeznění počáteční jízdy nastupuje na scénu dvojice Viktor Sodoma – Jan F. Obermayer a přihlížejícím divákům je hned jasné, že budeme cestovat v čase ještě hlouběji. Naše slechy putují k samotnému konci šedesátých let a Lucernou plachtí houpavé rytmy starých dobrých Matadors. Pětice pro někoho možná až archaických kousků spolehlivě roztancovává první řady. Nedokážu říct, do jaké míry proběhla konečná úprava zvukového materiálu, faktem však je, že Viktor Sodoma působí pěvecky hodně přesvědčivě a nemá s ukočírováním svého hlasu sebemenší problém. V pozadí zatím na plátně pobíhají dobové záběry. Bigbítové počátky Hladíkovy kariéry prosviští sálem a sympatické duo se odebírá do zákulisí.

Prvními akordy, které poté následují, míříme ke slavné éře Blue Effectu, kdy v jeho řadách kraloval svým nezaměnitelným projevem Vladimír Mišík. Ten odzpívá první sloku z hitovky Blue Effect Street, načež dojde k vícehlasému pojetí jejího refrénu. Činí se i hostující Pavel Bohatý a samozřejmě hlavní vokalista Jan Křížek. Po velkých ovacích se spouští tleskot ještě větší, klávesista Vítek Beneš totiž započne notoricky známý Slunečný hrob. Mišík pěje v rámci svých aktuálních možností vskutku obstojně a bouřlivá odezva ze stran posluchačstva na sebe nenechává dlouho čekat. Radim Hladík zakončuje nesmrtelnou pecku jak jinak než znovu krásně zvukomalebnou hrou a lidé vyprovázejí bývalou klíčovou personu hlasitým aplaudováním.




Mezníkem, oddělujícím beatovou dráhu skupiny od pozdějšího příklonu ke složitějším kompozicím, se v těchto chvílích stává Čajovna, vzletná instrumentálka, která obecenstvo navnaďuje na pozdější přítomnost Leška Semelky a Oldřicha Veselého. Čeká nás strhující taneček skrz rozkošné hudební sféry, jimiž oslňují zvláště písně z alba Svět hledačů, na svou dobu (1979) mistrně prošpikované skladební lahůdky. Semelka s Veselým místy dávají hlasivkám pořádně zabrat a celá koncertní atmosféra nabývá mnohem komornějšího i dramatičtějšího charakteru zároveň. Takto nějak vypadal prog-rock v podání Blue Effect. Zajímavý delší výlet za bohatými prvky utíná odlehčující veselá dvojička zářezů Walk Choc Ice, kapely Jana Křížka, jenž ukazuje svůj živelný pódiový obrázek v plné parádě a svými krátkými písničkami nás vrací zpět na zem. Jak Napříč, tak i Rejdit v sobě nesou notnou dávku tvůrčího elánu a jiskrného náboje. Proto jsme přeneseni do víru originálního zpracování moravské lidovky Ej padá, padá rosenka a příležitost zazpívat si dostávají taktéž návštěvníci koncertu. Závěrečné klasiky Rainy Day a I Like The World (Sun Is So Bright) zahrané v současné sestavě Blue Effectu (pochopitelně s nějakou tou troškou modernizační úpravy) uzavírají nadmíru povedené živé představení, v němž ti starší nostalgicky zavzpomínali, a mladší generace pak poznala zásadní kus historie naší bigbítové scény.

Co se obrazových zachycení týká, režisérka využila jednoznačného záměru zůstatku „otisku syrovosti klubového hraní“, takže proto došlo i na „nesourodost použitých videoformátů, záběrovou špínu či kamery v publiku“. Ke zcela zaslouženému diváckému nadšení při konečném loučení všech účinkujících již není co dodávat.

Druhé DVD se zmocňuje funkce zprostředkovatele časového průběhu důležitých hudebně-tvůrčích cest Radima Hladíka a jeho přátel. Podává autentický obraz (některé drobné obrazové výpadky apod.) mnohaletého působení Blue Effectu na československém kulturním poli. Jednotlivé historické záběry jsou průběžně komentovány hlavními aktéry z pohledu současnosti, přičemž nechybí ani sem tam nezbytný bonmot nebo pikantní historka přibližující tehdejší dění okolo kapely.

Nejprve nám Jan F. Obermayer zachycuje nálady a činnost Matadors. Ocitáme se ve druhé polovině šedesátých let a jsme situováni do Vrbovské zahrady, kde několik mladíků s charakteristickými oblečeními a účesy pokuřuje v blízkosti malostranských střech. Obermayer vypráví o cestách do NDR, kam se záhy také podíváme. Matadors v Knokke totiž doprovází Sodomův náhled, v němž zaslechneme hned několik lehce bulvárních štěků (zmínka o hovorech s Jiřinou Bohdalovou kvůli ošacení atd.) i pár informací o tom, jak se tehdy mladým pánům koupalo v „báječně teplém“ Severním moři.

Vystoupení v Knokke je zajímavé tím, jak vypadala hlavně vizuální stránka československého bigbítu. Jen se například podívejte na devatenáctiletého Hladíka, kterak s chutí hryže do kytarových strun…

„No jo, Kdopak by se beatu bál,“ připomene Hladík pořad Čs. televize, čímž uvede desetiminutový sestřih z New Clubu, kde Blue Effect (samozřejmě již s Vladimírem Mišíkem) působil stejně jako řada dalších kapel. Útulné místo u Vršovického náměstí se od roku 1967 stávalo shromaždištěm spousty mladých lidí, kteří přicházeli na koncerty. Z šedesátého devátého pochází krátká dokumentace nejpamátnějších časů okolo vzniku nezapomenutelného alba Meditace. Bohužel, brzy poté New Club skončil a později i jedna z klíčových ér dějin Blue Effectu. Odchodem Vladimíra Mišíka ztratila skupina jednu ze svých hlavních postav, a tak se veškeré zraky obrátily k Radimu Hladíkovi a nadešel hudební převrat. Byla ukončena téměř výhradně bigbítová dráha a nastal výzor mnohem méně přímočařejší a zapamatovatelnější, zato však omnoho barvitější a kompozičně vyumělkovanější.

Ponejprve míříme do podmínek, v nichž kvetla pšenka big-bandům. Lucerna před více než třiceti lety? Ano, i tam nahlédneme. Právě zde již (hloupě) přejmenovaný Modrý Efekt odehrál pár skladeb za doprovodu dechové sekce. Parádní nálada Hladíkových rozšafných jazzových písní Popínavý břečťan a Má hra jsou jasným důkazem, jak široká byla tvůrčí škála, v níž se tehdy čtyřiadvacetiletý kytarista pohyboval. Ráznými a hlasitými přívaly zvuků, jež se ozývaly z trumpet, pozounů i saxofonů, prostupovala lahodná kytarová sóla a hodnotit dech beroucí výkon za bicími v podání Vlado Čecha by postrádalo sebemenšího smyslu. Nádherný jazzík ala Blue Effect.

Postupujeme o rok dál a slýcháme první verzi skladby Je třeba obout boty a pak dlouho jít. Na DVD jde o první dochovaný vokální výstup Leška Semelky, jehož hlas bude zrát teprve s časem. To když se necháme unášet skrz na skrz propracovanými libůstkami ala Rajky, kde se již hlasově i klávesově přičiňuje Oldřich Veselý. Tehdy již dochází ke zkrácení pojmenování na M. Efekt a diváci druhého disku se dozvídají o Hladíkově důslednosti v oblékání i o Semelkových vzpomínkách na v dnešní době nevídanou náročnost shánění hudebních nástrojů. Naprostou unikátností oplývá Čechovo bubenické představení z Hudebního studia M. Další významná část hudební trati jest dokonána.

Pomalu se blíží období sametové revoluce a zpěvák Luboš Pospíšil si pevně prosazuje navrácení názvu Blue Effect. Ještě v roce 1988 nevídaná věc. Zajímavá je proto skladba Kampa, v níž můžete vidět kupříkladu mladičkého bubeníka Davida Kollera. Po pádu železné opony nastává prostor ke comebacku, z něhož byla do tohoto archívu vybrána Semelkova zmínka o srpnu šedesát osm, tedy píseň Černej kříž, končící Hladíkovým jak jinak než působivým sólem.

A na úplný závěr pojďme hezky do doby aktuální. Krátké rozhovory se členy dnešních Blue Effect, maličký test paměti, historky ze zkoušek a příprav na velký koncert z DVD 1 i vize do budoucna několikanásobně podtrhují dlouhé a barvité vzpomínání. Nezbývá než zhlédnout bonus v podobě „proměn Slunečného hrobu“ a lehce najít dva skryté bonusy. Jen hledejte a posuďte sami, stojí za to.

Dvoj-DVD Live & Life představuje Blue Effect se vším všudy a jsem si jist, že v něm naleznete i něco navíc. Existují totiž DVD, jež mají své neoddiskutovatelné opodstatnění a hluboký smysl. O jednom takovém jsem právě výše psal.


Formát disku: 2x DVD9

Formát obrazu: DVD 1 (16:9), DVD 2 (4:3)

Zvukový formát: DVD 1 Dolby Digital 5.1, DTS 5.1, PCM Stereo / DVD 2 Dolby Digital 2.0 Stereo


Interpret:Blue Effect
Album:Live & Life (1966-2008) – Beatová síň slávy
Sestava:Blue Effect:

Radim Hladík – kytary
Jan Křížek – zpěv, kytary, klávesy
Wojttech Říha – baskytara, zpěv
Václav Zima – bicí

Hosté:

Viktor Sodoma – zpěv
Jan F. Obermyer – klávesy, zpěv
Vladimír Mišík – zpěv
Lešek Semelka – zpěv, klávesy
Oldřich Veselý – zpěv, klávesy
Vítek Beneš – zpěv, klávesy
Pavel Bohatý – zpěv
Pavel Plánka – perkuse
Počet stop:32
Délka:DVD 1 – 1:45:48 / DVD 2 – 1:54:28
Rok vydání:2008
Seznam skladeb:DVD 1:

1. Zapomenuté světlo
2. Je třeba obout boty a pak dlouho jít
3. Indolence (+ VIKTOR SODOMA a JAN F. OBERMAYER)
4. I Must Hope (+ VIKTOR SODOMA a JAN F. OBERMAYER)
5. I´m So Someone (+ VIKTOR SODOMA a JAN F. OBERMAYER)
6. You´ll Be Mine (+ VIKTOR SODOMA a JAN F. OBERMAYER)
7. Get Down For The Tree (+ VIKTOR SODOMA a JAN F. OBERMAYER)
8. Blue Effect Street (+ VLADIMÍR MIŠÍK a PAVEL BOHATÝ)
9. Slunečný hrob (+VLADIMÍR MIŠÍK a PAVEL BOHATÝ)
10. Čajovna
11. Avignonské slečny z Prahy (+ LEŠEK SEMELKA)
12. Zmoudření babím létem (+ LEŠEK SEMELKA a OLDŘICH VESELÝ)
13. Rajky (+ LEŠEK SEMELKA a OLDŘICH VESELÝ)
14. Zázrak jedné noci (+ LEŠEK SEMELKA a OLDŘICH VESELÝ)
15. Napříč (WALK CHOC ICE)
16. Rejdit (WALK CHOC ICE)
17. Ej padá, padá rosenka (moravská lidová, úprava O. VESELÝ)
18. Rainy Day
19. I Like The World (Sun Is So Bright)

Natočeno živě v Lucerna Music Baru Praha, 26.3. 2007

DVD 2:

1. Matadors, 1966
2. Matadors v Knokke, 1967 (Hate Everything Except Of Hatter)
3. Blue Effect v New Clubu, 1969 (Blue Taxi, I Like The World, Snakes,
Slunečný hrob)
4. Blue Effect, 1969 (Snakes)
5. Modrý Efekt a JOČR živě v Lucerně, 1971 (Popínavý břečťan,
Má hra)
6. Modrý Efekt na Mezinárodním jazzovém festivalu Praha, 1972 (Je
třeba obout boty a pak dlouho jít)
7. M. Efekt v hudebním studiu M., 1976 (Za krokem žen)
8. M. Efekt v hudebním studiu M., 1978 (Rajky, Hledám své vlastní
já)
9. Blue Effect v TKM, 1989 (Kampa)
10. Blue Effect Comeback, 1991 (Černej kříž)
11. Blue Effect v Retro Music Hall, 2007 (I Like The World)
12. Matadors a Blue Effect ve zkušebně, 2007
13. Blue Effect a hosté v Lucerna Music Baru, 26.3. 2007 (It´s All
Over Now, Baby Blue)


Autor článku: Jan Stanislav






Komentáře:

Tento článek zatím nikdo nekomentoval. Buďte první!

 Přidej nový komentář: 
Jméno:  
Text:
Opište pozpátku  
Hlavní menu
Houdek hudební nástroje - internetový a kamenný obchod
Vyhledávání
NEW komentáře
K magazínu:
Komentáře ke kapelám:
3-IRON
(18. 10. 2017 - 07:40)
D. Rock
(27. 8. 2017 - 10:09)
Cimrmanovo Torzo
(8. 8. 2017 - 09:40)
Atariband
(20. 7. 2017 - 16:03)
Děda Chlívek
(15. 6. 2017 - 08:45)
Reklama pro vás:
Kytary - přívěsky
Náhodný vtip
Darkont.cz
Betlémy:
Klik Klak:
Metalshop atd.
STOP VOJNĚ!:

Autodoc.cz
https://www.AutoDoc.CZ
Nejnovější kapely
Hledáme !
Hledáme redaktory, kteří by měli zájem dělat rozhovory či recenze CD.
kontaktujte nás zde...
Máte webovky? Vydělávejte.
Máte své webové stránky? Umístěte na nich banner našeho partnerského e-shopu Darkont.cz a vydělávejte. Více info zde.
Máte své CD?
Vydala vaše kapela vlastní CD? A chcete aby se o nim vědělo? Pošlete nám ho k recenzi.
Kontaktujte nás!
Antikvariát:
Darkont.cz
Punkshop:
Plastelína:
Odkazy

Hudební inzerce




TOPlist