1. 8. 2013

Cactus – The Collection

Recenzovat některé tituly je potěšením a blahem samo o sobě. Takovým titulem je i limitovaná edice nového titulu skupiny Cactus. Tato skupina je nazývána americkými Led Zeppelin, jen neměli tolik komerční celosvětové úspěšnosti. Vznikla v roce 1970 a ve složení Carmine Appice ( ano ten ), tim Bogert, Jim McCarty a Rusty Day ( ten zemřel v roce 82 ) vydali celkem 4 zásadní alba – Cactus, One Way To Another, Ot n Sweaty a poslední Restrictions. Kapela byla populárnější spíše za oceánem, ale nikdy se jí nepodařilo prosadit do první ligy.

Byla však zásadním inspiračním zdrojem pro takové veličiny jako jsou Van Halen, Monster Magnet, Kings X, Billyho Sheenana, Davida Coverdale nebo Kida Rocka.  V roce 2006 se dala kapela znovu dohromady a ve staré sestavě ( tedy kromě již zmíněného Rustyho ) vydala album Cactus V. Ovšem bez valného úspěchu, kritika i fanoušci toto album přijali poměrně vlažně. Důvodem bylo to, že album bylo více heavy než předešlá tvorba kapely. Nicméně to kapela nevzdala a k dalšímu oživení došlo na přelomu let 2012/2013, tedy právě teď. Opět stará parta, jen Tima Bogerta, který má zdravotní problémy, nahradil Pete Breny. A kolekce, kterou držím v ruce je jakýmsi můstkem mezi starou a novou tvorbou. Třešničkou na dortu je bonusové dvd. Album má celkem 13 titulů. Prvních devět songů bylo nahráno v roce 2006 na Long Islandu ve slavném studiu Electric Randyland. Desátý song je živák z Los Angeles z roku 2007. Poslední tři songy jsou nahrávky z roku 1970, tedy z pravěku skupiny. Všech devět songů z roku 2006 je luxusní hard rock řádně načichlý jižanským blues. Je více heavy než stará podoba kapely, ale to je přirozený vývoj, řekl bych z psychedelického rocku ( který dnes oživují nastupující vlna stoner rockových kapel ) k této, řekl bych „dospělé“ podobě. Já osobně jsem rád, že kapela nezastydla ve starých psychedelic „LSD“ modelech K dokonalosti už chybí jen to, aby k albu byla přiložena láhev Jacka a pořádný doutník Není co řešit, mám v ruce opravdovou hudební lahůdku. Mimochodem Cactus strčí do kapsy mnoho hvězd dnešní doby. Nošením dříví do lesa by bylo i vychvalování bubenických výkonů Mr. Appice. Pro mě příjemný hudební trip od sedmdesátek po dnešní podobu kapely. Uvidíme s čím dalším se tahle kapela objeví, každopádně se těším. Resumé? Cactus jsou kapela nejen pro milovníky sedmdesátek, ale i pro mnohem mladší posluchače, kteří k této hudbě cestu teprve hledají a nechtějí poslouchat jen provařené kapely. Tady určitě nesáhnete vedle. Bonus ve formě DVD nám ukazuje prakticky dnešní koncertní podobu kapely, shlédněte a posuďte sami jakým hudebním klenotem tahle smečka je.

Interpret:Cactus
Album:The Collection
Sestava:Jim McCarty - all guitars (CD & DVD)