16. 8. 2012

Empire – Zrození draka

Tak koukám, že takhle partička, jejíž album (tedy jejich první, v době, kdy již natáčejí třetí) se mi dostalo právě do rukou, pochází z Kralup, tak to pro ni budu mít jistou slabost ...

V dětství jsem jezdil do nedalekých Dolan na skromnou chatu, kteroužto jsme tam vlastnili a já tam zažil s dcerou kamarádů rodičů první hry na doktory, kdy jsem byl její tetou přistižen zcela nahý ve stanu, stoje rozkročen na všech čtyřech s pozadím vyšpuleným jak gay před zasunutím údu do análu, a pak v době krátkých studií na VŠCHT, kam mne po absolvování poněkud jinak orientované grafické školy přivedl zájem o hlubší poznávání jistých chemických sloučenin, jsem přímo v Kralupech pobýval na brigádní praxi v chemickém provozu.

Otvírací skladba Každej den dává tušit, co je doménou Empire - sytý hard rock s kvalitně hlasově vybaveným zpěvákem Radkem Kurcem. Po Ďáblově snu nastává v rozjezdu třetí skladby Spi dál znatelé zvolnění, aby pak po logické gradaci skladby přišla též občasná klidovka Na křídlech, kterážto nejsou dračí, leč andělská. Svižné tempo je pak plně vlastní titulnímu metalovějšímu Zrození draka. Následující Stařec a moře se zapojením akustické kytary, nemá rozhodně možnost na ploše čtyř minut adekvátně adaptovat Hemingwayovu onobelovanou novelu, následující Kouzelná noc staví na soundu a riffu kytary - tak mne napadá, jak to hoši prezentují naživo, když často kytaru podbarvují klávesy, obé v režii téhož muzikanta, kterým je rodilý Ital Dario Sapienza. Vvvv Ještě tedy je záhodno zmínit rytmiku, kterou tvoří Michal Žďánský na basu a Marcel Vacínek u bicích. Kapele odsypou ještě písničky Hra a Chceš znát a po nich disk uzavírá, překvapivě krátká, příjemná instrumentálka Nad říší draka.

Ač tedy titul alba zní Zrození draka, k uceleným konceptům drakobijce, jakým býval nebožtík Dio, má pochopitelně dost daleko a název evidentně čerpá toliko ze stejnojmenné šesté skladby, nemaje širší souvislost s dalším obsahem titulu. I celková mírná stylová roztříštěnost s náznaky metalu, která ale nikterak není na škodě k pohodové poslouchatelnosti nahrávky, je vzdálená sevřenému hudebnímu eposu s dračí tématikou.

Vkusný obal, pěkný zvuk, rozmanité kvalitně zahrané i zazpívané songy a texty v rodném jazyce činí z tohoto alba pro tuzemského posluchače příjemný počin party, která je evidentně racionální a nemá, jako mnozí na křídlech naivních iluzí se vznášející muzikanti, nesmyslné ambice dobývat světová pódia produkcí z České kotliny, v jejich případě od praotcovského Řípu dokonce ani ne tak vzdálené. A pokud si mohu dovolit narážku na předposlední track, znají svou cestu, po níž se jim dozajista zaslouženě úspěšně kráčí. Tahle kapela se dá poslechnout na klasickém koncertě, kde se uplatní motivy vybízející k hromadnému chorálu, k zakřepčení u pivka na venkovské hudebně zábavné akci, stejně jako se sklenkou whisky doma z přehrávače.

Interpret:Empire
Album:Zrození Draka
Počet stop:10