4. 1. 2009
Interview s Mr. Scarecrow
Ostravská power metalová kapela Mr.Scarecrow vydala na podzim své debutové album "30 Silver Pieces". O desce, personálních změnách i o mnohém jiném jsem si popovídal se zakládajícím členem kapely, kytaristou a skladatelem Matějem Gruntem.
Na podzim jste vydali debutové album „30 Silver Pieces.“ Kde nahrávka vznikla? A jak si kapela užila nahrávání?
Vznikla v ostravském studiu Denet, které vlastní Jarek Opiela. Nahrávaní bylo celkem náročné, ale bavilo nás to a jsme s výsledkem určitě spokojeni a jsme hodně vděční hlavně Jarkovi za tu práci, co pro nás udělal.
Takže kvalita je lepší, než jste čekali?
Určitě. Jasně, že to zvukově není světová kvalita, ale to jsme ani vzhledem ke vloženým financím nemohli čekat. Jsme rádi, že deska má svůj originální zvuk, snad se bude lidem líbit, zatím jsou ohlasy převážně kladné.
A co prodej?
Ten nás taky mile překvapil, do dneška jsme už prodali asi stovku desek.
A doufejme že bude ještě stoupat, protože kvalita skladeb je podle mě na vysoké úrovni, rozhodně co se české scény týká. Ty jsi autorem většiny materiálu na desce. Máš mezi skladbami nějakou oblíbenou, něco jako srdeční záležitost?
Díky. Srdeční je pro mě "30 Silver Pieces", co se týče textu i hudby. Myslím, že v ní je i trochu cítit, že mojí srdeční kapelou jsou Savatage. Na koncertech taky podle mě funguje moc dobře.
Myslím, že na desce je vícero potencionálních hitů, např. "Hidden From History", či "Mr.Scarecrow". Jak vlastně vaše hudba funguje na koncertech jako celek? Máte již vytvořenu stálou základnu fanoušků?
To je fakt, "Mr. Scarecrow" má na koncertech asi největší ohlas... Základnu fanoušků dá se říct máme, jsou to hlavně naši známí, kterým se naše hudba líbí a kteří nás podporují. Řekl bych, že působíme docela energicky a dáváme do koncertu vždycky co nejvíce, fanoušci to ocení a ten pocit, když stojíš na pódiu a vidíš, jak si lidi užívají, je hodně pěkný. O to víc pro mě, který většinu těch věcí složil, člověk se cítí, že něco dokázal. Mám koncerty hodně rád a stejně i ostatní a dáváme do nich vše.
Kromě toho, že kapela vydala svůj jak vidno relativně úspěšný debut, je v ní však momentálně docela rušno. V polovině prosince byl vaše řady „nucen opustit“ zpěvák Roman Kozelský. Co vedlo k jeho odchodu?
Vedl k němu směr, kterým se hodláme ubírat a Romanova nechuť jej akceptovat.
Váš momentální styl by se dal popsat jako power metal s progresivními prvky. Jakým směrem se tedy hodláte ubírat nadále?
Styl bude víceméně stejný, jenom dojde k přitvrzení, půjde slyšet ovlivnění thrashem a dalšími styly. Nejde o žádnou rapidní změnu, i když je možné, že o nějaké fandy přijdeme, protože už ta hudba nebude tak líbivá. Ale je to prostě vývoj, jako skladatel jsem se někam posunul a v životě už nesložím věci jako v šestnácti (což je například případ skladby "Mr. Scarecrow"), snad ale většině tento posun vadit nebude a že jim nové skladby přijdou kvalitnější než staré, i když třeba nebude na jejich vstřebání stačit jeden poslech.
Znamená to, že jsi z líbivých melodií “vyrostl”, a že se hodláš více soustředit na vypovídací hodnotu skladeb, než na “hitovost”, která přivádí nové fanoušky?
Přesně tak. Teď mi jde hlavně o atmosféru a aby ty skladby měly v sobě něco víc. Jasně že melodie zůstanou, jen už prostě skladby nebudou přijatelné pro tolik lidí.
Post zpěváka je tedy nyní prázdný. Přesto jste nezrušili plánované akce. Kdo odzpívá vaše koncerty?
Zatím je plánovaný jenom jeden a to křest 23.ledna v ostravské tančírně, na Patkafestu. Na ten jsme měli nejdřív domluveného Jarka Opielu (který zpívá v thrashové kapele Denet), ale z toho z jistých důvodů sešlo. Máme ale už domluveného dalšího pěvce, jeho jméno ale zveřejníme až týden před křestem, aby se neopakovalo to, co se stalo u Jarka. Jedná se ale o hodně kvalitního zpěváka, podle mého názoru o toho nejlepšího u nás, takže se fanoušci mají na co těšit, koncert bude stát za to.
Pokud to není tajemstvím, - co se stalo u Jarka?
Pokud vím, byl zastrašen naším bývalým zpěvákem. Tímto bych se mu chtěl jménem kapely omluvit za nepříjemnosti do kterých se kvůli nám dostal, ale opravdu jsme to nečekali.
Dobrá, konec bulváru. Jak u tebe funguje kompoziční proces? Nejdříve hudba a potom text? Kde bereš inspiraci?
Dá se říct, že to mám stejné jako když píšu třeba knížku - hraju si doma a dostávám nápady, ty si zapisuju a pak od určitého stádia do sebe začnou ty nápady zapadat a já začnu pracovat na rozpracované věci. Když ji dokončím, dám si tak týden oddech a potom se k té skladbě vrátím, trochu ji poupravím, nahraju jakési demo (bicí, klávesy a basu udělám na počítači a nahraju kytary) a to pak pustím klukům ve zkušebně. Když ji pak nacvičujem, každý si své párty samozřejmě něčím doplní, bubeník třeba bicí vždycky úplně překope, ale je to jen k lepšímu - i když jsem jako autor hudby napsaný já, tak na ní mají vždy velký podíl i ostatní. A pak vymyslím text, pro ten beru inspiraci kdekoliv - hudba, filmy, knížky, život…
Kromě hudby a knížek píšeš dokonce i filmové scénáře. Zdá se, že jsi osobnost plná nápadů. Která ze zmíněných činností tě naplňuje nejvíce?
S těmi scénáři to moc slavné není :-) Asi nejvíce mě naplňuje hudba, protože na koncertech můžu sledovat reakce lidí, jestli se jim líbí nebo ne... Ale psaní mám hodně rád, nemohl bych nepsat.
Zmínil jsi své oblíbené Savatage. Jakou hudbu jsi poslouchal v uplynulém roce 2008? Které desky jsou nejlepší počiny roku dle Matěje Grunta?
Letošek byl podle mě hodně plodný rok... úplně nejlepší album bylo podle mě "Global Warning" od Jon Oliva´s Pain. Co se týče deathu, hodně se mi líbilo album "...of Frost and War" od Hail of Bullets, na poli doomu zase "Jäähyvästi" od Saattue, v thrashi "Formation of Damnation" od Testamentu... hodně skvělých alb se narodilo.
Dobře. Na závěr bych chtěl tobě i celé kapele popřát vše nejlepší do nového roku, mnoho koncertů, brzké nalezení zpěváka a ať se daří tvořit i nadále. Pokud chceš ještě něco dodat, prostor je tvůj.
Díky moc. Chtěl bych jen čtenáře pozvat na náš křest, určitě to bude skvělý koncert a celá kapela se na něj velmi těšíme! Díky všem fanouškům za podporu, snad si ji zachováme i další rok. A díky moc za tento rozhovor.
Komentáře:
4. 3. 2009 15:22
???
http://www.fobiazine.net/article/3143/mr--scarecrow--30-silver-pieces/
1. 3. 2009 14:15
Kozel
Kube
OK serem na to. Máš recht. Ať si každý myslí co chce. Já mám svědomí čisté a od této aférky už chci mít taky pokoj. Mám už stejně rozjeté jiné plány. :-)
28. 2. 2009 20:04
Lord
Kozel:Proč by ti mělo být nového zpěváka líto??nenapadlo tě třebas že jím to může s ním šlapat lépe než za tvého angažmá!!!a přikláním se k názoru russela,určitě tě nevykopli ze dne na den a bezdůvodně,viníš všechny krom SEBE!!!!
28. 2. 2009 13:34
russel
To říkám jak Kiske :)
Pochybuju že dva roky byla pohodička a jeden den se všichni vzbudí a řeknou, tak dnes máme volno, tak třeba vyhodíme Kozla z kapely.
Jinak pane Kozel, už těším na nějaký ten nový projekt, jak u těchto "kauz" bývá zvykem :)))...resp. projekt, jak by kapela zněla, kdyby jsi tam pořád byl ;)
28. 2. 2009 13:10
Kube
Nuže dobrá. Díky za tvé vyjádření se. Lepší bude na to už srať:)
28. 2. 2009 10:46
Kozel
Kube
To opravdu popřít nemůžu.
Je ale rozdíl, se kapelníkem jen nazývat, a je rozdíl, jako kapelník působit! K Matesovi bohužel patří to první. Jako kytarista a skladatel je dobrý, ale jeho vůdčí schopnosti jsou téměř nulové. Po celé dva roky, co jsem v kapele působil, defakto i jako kapelník, protože to jsou fakt převážně ještě děcka a skladby na zkouškách by jinak asi ještě dodnes hráli hlava nehlava, chyba nechyba, aniž by se nad nimi pozastavili, nebo se k nim vrátili. To zase nemůžou popřít oni! Po celé dva roky mi nikdo z kapely neřek ani nenaznačil, že něco dělám špatně,nebo jinak než by si představovali, a pak se jednoho dne jen tak sejdou a beze mě o mě rozhodnou, že bude lepší když skončím. Tak říkám OK - Odehrajem křest a končím. Ale to už v té době Ti hajzlové měli domluveného na křest J. Opělu ! A to je ta podpásovka, kterou mě né jen že nasrali, ale ůmyslně nasrat chtěli. To mě opravdu rozlítilo. No a dál už to asi znáš. A opravdu mě nesere, že už v kapele nejsem. :-)))Spíše mě sere zrada pěti kamarádů, kteří se změnili v bezcitné krysy, nebo to, že jsem v nich ty krysy po celou dobu neviděl :-(((
27. 2. 2009 21:00
Kube
Kozel: OK, neměl to být osobní atak. Co je druhá strana aféry? Jestli ta tvoje, tak tu už známe... nebos nám neřekl všechno? Pořád si myslim, že kapelník je ten kdo má hlavní slovo. To přece nemůžeš popřít.
27. 2. 2009 20:28
Kozel
Jan
Já jsem se taky nikdy žádným výškařem nenazýval.A názor nějakého Davida Vahaly mě rozhodně nerozhodí.
Kube
Právě, že nejsi znalý té situace, tak si tu svou přihřátou polívčičku nalij radši do klína. Neznáš stejně jako většina druhou stranu té aféry, tak se nezastávej jen té první. Díky!
Lorde
Taky nic ve zlém, ale Ty jsi mě asi nepochopil, co jsem chtěl říct. Proti novému zpěvákovi vůbec nic nemám. Spíš je mi ho už teď líto.
26. 2. 2009 09:05
Lord
Kozle nic ve zlém,ale strapnuješ se tady akorád ty!!!,o jejich novém zpěvákovi i momentálně o kapele víš prd,stejně jako já ale trapně je tady kritizuješ a řešíš,to že jsou mladí neznamená že jsou hloupí a já nevím čím vším si je nazval a pokud mají nového frontmena nechápu proč by mělo být špatné zveřejnovat!!!!!
26. 2. 2009 08:39
Jan
russel:Vůbec toho blázna nejmenuj co ho někdo v komentářích vzpomene,vždy odpoví nějakou hovadinou,točí jak kolovrátek.citace Spark:Výsledné skore sráží i podivuhodný výkon pěvce Romana Kozelského.Na speedmetalové výškařeni je plonkový,zmateně výská a snaží se vyloudit melodické linky!!!!
25. 2. 2009 21:27
Kube
Tak já si taky přihřeju polívčičku. Přestože jsem neznalý situace, změna stylu je holt změna stylu a pakliže ji plánuje ten, kdo stojí za nějakými 90% tvorby kapely, tak by taky měl mít hlavní slovo, demokracie nedemokracie. Pokud se to někomu nelíbí, tak je to jednoduše jeho pech, a pokud se mu to nelíbí do té míry, že není jiná možnost, než hasta la vista, tak hasta la vista, bejbe...
25. 2. 2009 17:02
Kozel
To russel.
Ty mě taky bavíš :-))) Co bych to jako neunesl!?! Navíc nevím co mě tu srovnáváš s Kiskem? Co se týká hudebních kvalit, já jsem kromě bubeníka k nikomu z kapely žádné výhrady nikdy neměl. Nikdy jsem netvrdil, že hrajou špatně, jako to teď najednou oni, nevím proč začali tvrdit o mě. Oni mě zklamali jako lidé, protože neví, co se sluší. Ale jsou ještě mladí, t
ak snad z toho brzo vyrostou a pochopí proč mě tak nasrali.
A jakýpak ten nový kabát asi bude? Na stránkách si píšou, že "zkusí koncert ve FM s novým zpěvákem". Už to samo ukazuje na to, že o tom zpěvákovi i oni sami pochybujou. Viz. zase jen ukázka toho, co jsou to vlastně za lidi. :-(((( Klidně ho tam nechají ztrapnit, jen aby se tam oni "blýskli". A to je hodně špatné, nemyslíte?
Na zkoušení je snad zkušebna a né koncert. Ale dělejte si co chcete frajeři. Kdo chce kam!?! Chuj s ním!
21. 2. 2009 23:33
russel
Mistr Kozel opravdu baví, Tin to vystihl hezky, tady někdo neunesl, že ho prostě vyhodili :D
Úplně mi to evokuje páně Kiskeho...ubuleného rádoby hrdinu, který vždycky věděl v jakém hraje hrozném balastu (dle něj), ale přesto v tom balastu pořád musí být.
Jinak pánům přeju úspěch do další desky a těším se na nový kabát. Už tam buďme. :)
7. 2. 2009 21:24
info:MR.SCARECROW již funguje s plnou sestavou,s novým vocalistou,nadále pokračují koncerty a jedná se s nejmenovanou nahravací společnosti o natočení nového cd s novým materiálem.
6. 2. 2009 15:16
kozel
Čenda:
Já to ani za kritiku nebral a ůplně normálně jsem Ti i odpověděl. Kdybych Ti chtěl něco vyčítat, tak tam nasekám Vykřičníky. !!! :-) Je to ůplně v pohodě, teda u mě určitě: Zdar.
6. 2. 2009 15:10
kozel
Ryn Tin Tin: :-)))
Ty jsi dobrý blázen!!! O jakých třídách to tu meleš? Strašáci byli a jsou převážně jenom rozežrané děcka. Si moc dobře pamatuju jak i Ty i Pepa Grunt jste byli z mého zpěvu posraní, když jsem do Mr.Sc. přišel a jak jste sami říkali, že to má konečně tu pravou podobu a šmrnc! Teď tu budeš něco trousit o nějakých chybách v tónině! Si to poslechni uchem, a né tím tvojim břuchem! Já jsem ohromně zvědavý, jak se této šance, kterou jsem jim připravil, ti mazánkové chytí a jestli vůbec ještě někdy něco nahrajou! A už taky vlastně vím, proč jsem musel z kapely odejít!! Protože jsem vlastně celou kapelu během zkoušek a koncertů vlastně vedl já, a neschopný Mates to už nemohl jako "pan kapelník" unést, tak se mě sprostě zbavil. A klidně si tu špiň dál moje jméno. Nic jiného než někoho pomlouvat, a nebo někomu lézt do zadku totiž ani neumíš, Greško Martine!!!
5. 2. 2009 23:02
Kube
Klídek... Diskuse pod články jsouť sice veřejnou žumpou pro všeliký druh hnoje, i tak lze však zachovati jistý bonton. Děkuji.
5. 2. 2009 19:20
Tin
Zbychu jsi opravdu debil (po tom co prezentoval Roman Kozelský na různých fórech si tohle oslovení mohu dovolit :-)). Šimonovi je 14 a nepotřebuje, aby mu někdo mazal madík kolem úst - spíše naopak. Na těch nahrávkách je spousta chyb a spoustu jich má na kontě i Šimon, ovšem zpěv je podle mě nejkatastrofálnější. Ovšem dle citace Romana Kozelského "není zpěv slyšet". Je, Romane Kozelský a to víc než by se hodilo. Chyby v tónině jsou neskutečné, někdy nesmyslně znásobené až trojhlasem a taková Walking In The Scarlet Dew je nezvládnutá skoro celkově. Měl bys Romane Kozelský, poděkovat kapele hrající o dvě třídy výš než Ty, že dovolila zpěvákovi okresního přeboru ponížit svůj debut a ne házet špínu na všechny okolo. Tím končím, nemíním se donekonečna přít s lidmi, kteří jsou zralí na lékařskou diagnózu.
5. 2. 2009 16:36
Čestmír
Kozel: V pohodě, nemá to být kritika, já nejsem ten, kdo by měl něco kritizovat. je to jen můj pocit. Já jsem rád, že tu vzniká alespoň nějaká kvalitní metalová hudba.
5. 2. 2009 16:03
kozel
Čendo:
To co ty tady nazýváš táhnutím výkonu kapely dolů, je úmyslné umístění zpěvové linky tak, aby pokud možno co nejmíň kopírovala a překrývala linky ostatních nástrojů, aby šlo slyšet vše rovnoměrně. A hlavně jsem se snažil nikoho nekopírovat! Je strašně jednoduché přeřvát zpěvem ůplně to samé co hraje kytara. To ale nebyl nikdy můj styl. A možná se Ti to zdá proto, že by zpěv měl být namíchán o něco víc hlasitěji. Každopádně díky za názor. A poslechni si to více krát, určitě tomu na chuť příjdeš.Čau.
Zbychu:
:-))) Kašlu.... A dík za podporu..
3. 2. 2009 16:25
Čestmír
Sorry za chyby.
3. 2. 2009 16:24
Čestmír
MR.SCARECROW podle toho co jsem slyšel na jejích stránkách je zajímavá kapela. připomíná mi od všeho trochu . Jednou je tam slyšet GAMMA RAY, jindy Skandinávská scéna a jindy jak říkal kytarista SAVATAGE. Podle mě ale zpěvák táhl výkon kapely dolů. Neznám se s nikým z kapely takže nejsem na ničí straně ale zpěvákův hlas mi do hudby úrostě nesedí. Neříkám že je sšpatnej, rozhodně je 50krát lepší než já ale myslím že se do hudby hodí jiný hlas, tak snad najdou někoho lepšího.
2. 2. 2009 13:03
zbych
Rome (Kozle) kašli na Tina. Beztak ho sere enom to, že se na žádné vaši recenzi nepíše o jeho synáčkovi, tak jako o tobě. A bez tebe sou stejně v hajzlu!
1. 2. 2009 13:51
kozel
Tin:
Ty se taky vzpamatuj Martine Greško, Šimonův otče. Svoji šanci jste promrhali akorát vy! A věř tomu, že na to že jsem Tě nikdy moc nemusel, tak jsem Tě bral z celé kapely ještě nejvíc. Tak se tam mezi sebou klidně dál přetvařujte a hrajte na kamarády vy hlupáci!!!
30. 1. 2009 17:41
Tin
Kozle jsi trapný - ty "Tvoje" zpěvové linky jsou jen mírně přepracované party kláves, které hrál Šimon již ve svých 11 letech a které jsi mu postupně všechny rušil - na tohle tvrzení máme nahrávky o kterých ani nemáš tušení a klidně se se mnou dej do soudního sporu - na to čekám, pokud jsi tak jistý v kramflecích jen do toho - proč se do toho pouštím až teď ? Už mně nebaví poslouchat 34 letého génia, který do této doby svůj talent skrýval přd světem a teď ten svůj talent promrhal s totálně neschopnými mlaďochy. Bóže, vrať se na ty svoje zábavy a Crůsa a neopruzuj tam, kde o Tebe není zájem.
24. 1. 2009 13:20
kozel
Blaze
Čau. Já vím jak to myslíš. Já by jsem byl pro křest samozřejmě taky. Jen nesouhlasím s tím způsobem, jaký si hoši naplánovali. Já na jejich místě, bych si nic takového nedovolil a když už,tak bych se musel cítit hodně trapně . Ten jejich způsob je vlastně ta blbost. Špatně jsem se před tím vyjádřil. Oni už ty věci z CD podle mě hrát živě ani nebudou chtít. A ta změna stylu bude hodně razantní.
23. 1. 2009 17:44
blaze
no, ale kdyz uz se deska vyda, tak se slusi pokrtit ji, neni to podle me blbost, ale nevim, jak to bylo do opravdy, tak nemuzu soudit
23. 1. 2009 15:28
kozel
lauri223
Sorry.Nevím, kdy vyšla třetí Avantasia, ale my jsme měli celé album krom jedné skladby hotové už v roce 2006. Jen to trvalo, než jsme se to uráčili nahrát.
A blaze:
Původně to mělo být jen demo kvůli jedné skladby do rockové arény rádia Hey, ale nakonec jsem je přemluvil ať to nahrajem celé. Teď se tím budou pyšnit, jací to nejsou borci. Proto si myslím,že ten křest, by každému normálnímu muzikantovi měl přijít jako nesmysl.
22. 1. 2009 15:21
lauri223
Tahle kapela zní docela dobře, co jsem slyšel na jejich webu, ale připadá mi, že jejich imadge trochu kopíruje třetí díl Avantasie.
17. 1. 2009 15:18
blaze
proc by mel byt krest nesmyslem? vschny kapely maji krest, kdyz vydaji novou desku.
16. 1. 2009 21:57
kozel
Zdravím všechny. Myslím, že k tomuto interviu mám tady taky co říct. S Matesovými odpovědmi na první třiotázky souhlasím. K čtvrté otázce: Jé pravda že Matěj složíl téměř veškerou hudbu i text, ale co se zpěvové linky týče, tak to je jen moje práce.Kapela má bohužel obrovskou slabinu v tom, že tam není nikdo, kdo by byl schopen zazpívát aspoň ten refrén a to jak na koncertu tak při samotném nahrávání, kde jsem si musel veškeré sbory a druhé hlasy složit a odzpívat sám, jen jiným hlasem za menší podpory J Opiely. K šesté otázce, k mému odchodu: Změna stylu nebyl ten hlavní důvod. Po vydání CD jsem chtěl aby jsme udělali aspoň po SM mini turné s naším debutním CD, což by myslím kapele prospělo mnohem více a do nové tvorby se pustit až pak. Navíc nové věci technicky nezvládal a myslím že nadále ani nezvládne bubeník, kterrý měl problémy s rytmikou už doteď.K sedmé otázce: Ke skladbě Mr. Scarecrow možná Matěj napsal hudbu v 16-ti letech, ale v žádném případě k ní nemohl mít text, protože námět na něj jsem mu dal já a refrén je můj celý.K deváté ot: Jarkovi jsem jen sdělil jak se věci se zpěvovými linkami mají a kdo že jejich autorem jsem já. Což on sám pochopil a zpěvu ma křestu se dobrovolně vzdal. K tomu, že si to kluci nazvali mým vyhrožováním a ubožáctvim, je vedlo jen to, aby si sami udrželi přede všemi čistý štít a otevřenou cestu k dakším úspěchum. K ot. č. 11: Pochybuju, že kdyby se už tak náhodou u nějaké naší skladby někdy stalo, že si někdo bude pískat melodiji nějakého Matesova kytarového ryfu dříve, než melodiji mého refrénu či sloky.K poslední otázce: Podle mě je celý křest velkým nesmyslem. Nechápu proč ho tak urputně prosazují, když jim jde v první řadě hlavně o novou tvorbu. Já bych to spíš nazval jeho pohřbem než křestem!!! Díky všem za přečtení a za pochopení. Heavy Metal forever. Kozel
15. 1. 2009 12:20
Kube
Mmmm zřejmě nějak vypadlo. Děkuji russelovi za podnětné připomínky a inspiraci při předprodukci tohoto rozhovoru.
13. 1. 2009 22:46
russel
Moc pěkný rozhovor. Kub, kde je moje poděkování? :D
Jinak mě napadla další otázka, ale až v dalším rozhovoru holt :)
Pro možnost vkládat příspěvky do diskuse se prosím přihlaste.
(vpravo nahoře)
Pokud ještě nemáte účet,
zaregistrujte se.