7. 4. 2013

Kryptor – Best of Fuck of

K 25 výročí založení kapely vychází na ploše takřka 77 minut best of výběr. To byla informace, která se ke mně před časem dostala. Původně jsem si myslel, že se bude jednat maximálně o remasterované věci. Kdepak! Album je doslova napěchováno hity kapely, které byly znovu nahrány, konkrétně 17 kousků plus dvě novinky. Za mikrofonem Michal Roháček, za bicími Martin Škaroupka…ano ten borec co do toho buší v Cradle Of Filth a samozřejmě motor kapely Filip Robowski, kytaru obstarává jeho bratr Robert.

Velkým překvapením je pro mě angažování Marthuse, uvidíme jestli bude účinkovat s kapelou i na živých vystoupeních popř. se bude podílet i na další nové tvorbě. Jeho přínos by byl vzhledem k jeho zkušenostem obrovský.

Tak a teď zcela zásadní otázka, co Marcel Novotný alias Pípa? Ne…ex- frontman týhle krvelačný bestie se na tomto výročním disku nepodílel.

A Pípova neúčast je alfou a omegou všeho. Jsem pamětník úplných začátků kapely, Michal Roháček byl tuším zakládajícím členem, ale Pípa za mikrofonem je zkrátka poznávacím znamením kapely, který se bude jen těžko překonávat. Jen si vezměte všechny možné rošády na scéně. Bubeníka nebo kytaristu ještě vyměníte,pokud to není zcela zásadní člen, ale se zpěváky je to většinou potíž.

Očekávám tedy, že staří fanoušci budou rozdělení na dva tábory. Jedni budou zastánci Pípy za mikrofonem , jako jediná možná varianta a současná podoba kapely jim příliš nepůjde pod vousy. Druhá část tábora se nad tuto skutečnost povznese a nové provedení starých nahrávek přivítá. Zvlášťě i proto, že například debut Septical Anaesthesia nebyl zvukově úplně nejpovedenější a nové verze nahrávek můžou dát starým věcem nový ksicht a dimenzi. No a ti mladší (ne)pamětníci se s tím už nějak poperou. A upřímně…lepší Kryptor bez Pípy než žádný….

Klasický thrash metal znovu nabral dech ( ostatně podívejme se jen na vynikající poslední alba Kreator, Tankard, Destruction, Sodom atd. ) a tak je pořádný reunion této bestie více než žádoucí!!! Já vím, že kapela nějak přežívala, ale co se týče nahrávek, bylo už hodně dlouho ticho po pěšině, po odchodu Pípy se již nepodařilo motor kapely nahodit tak, aby bylo o kapele pořádně slyšet. Škoda, že se nepodařilo dokončit aspoň album Powerplay….

No nic, hoďme minulost za hlavu a podívejme se na nahrávku bez předsudků a možná i zbytečného nánosu sentimentu. Faktem je, že při poslechu jsem si zakázal jakékoliv srovnávání s minulostí, ale tomu se zkrátka a jednoduše ubránit u takové legendy, která se mi zažrala pod kůži, úplně nejde.

Vlastně jediné, co mi na albu schází je „ animální bestiální growling“ Pípova hlasu. Dává nahrávkám náboj, nezaměnitelný šmrnc ,poznávací znamení, ten mi tu fakt schází hodně. V tomto ohledu platí to, co si ověřili na vlastní kůži třeba Judas Priest nebo Iron Maiden. Vyzkoušel jsem si to na mé vůbec nejoblíbenější skladbě od Kryptoru, kterou je Noc. Zatímco ve staré verzi je to song, ze kterého opravdu mrazí, nová verze mě ničím neuchvátila.

Musím ale uznat, že čím víc poslechů mám za sebou, tím víc si na novou podobu zvykám. Jinak po instrumentální a zvukové stránce není albu co vytknout, je to skvělá studiová práce, staré pecky dostaly modernější kabát.

V jednotlivých skladbách se pitvat nebudu. Mám k těmto nahrávkám takovou úctu, že se mi vůbec nechce poslouchat staré a nové verze, porovnávat a cokoliv kritizovat. Výše zmíněná Noc byla výjimkou, která mi vše potvrdila a víc jsem se do minulosti opravdu vracet nechtěl. Beru Kryptor model 2013 takový jaký je, ber nebo nech bejt….Já ho beru a čas ukáže jestli se osvědčí u fanoušků, nebo ne. Na nějaké závěry je ještě pozdě. Nakonec cd je k dostání za opravdu příznivou cenu a je tedy žádoucí si ho pořídit a udělat si názor.

Tak jo a jaký je nakonec tedy výsledek souboje mezi starým a novým Kryptorem ? Nechme kluky, ať se tím poperou,vše si sedne jak má, přejme novému Kryptoru, ať tuhle bitvu o fanoušky vyhraje! Doufám, že si je vychutnám na letních festivalech a nevím jak vy, ale já bych si pak dal novou desku!!!

Interpret:Kryptor
Album:Best of Fuck of
Rok vydání:2013