3. 9. 2011

Mighty Sounds 2011 - reportáž

Festival Mighty Sounds se tradičně konal na letišti Čápův dvůr u Tábora. Poloha je vybrána opravdu dobře – několik set metrů od vlakové zastávky a nedaleko mnoha obchodů. Počasí se až na druhou polovinu neděle také povedlo a tak nic nebránilo skvělému hudebnímu zážitku.

Oficiální čísla neznám, ale celkový počet návštěvníků odhaduji kolem třiceti tisíc. Scéna se skládala ze dvou hlavních Jan Hus stage, Jan Žižka stage, skvěle obsazené Bandzone stage ( zde kapacita zdaleka nedostačovala zájmu publika ) a několika menších stanů. Festivalová plocha tedy řádně žila, i stánků s občerstvením a různým zbožím bylo dostatek, nikde jsem neviděl žádné fronty.

Páteční rej začal na Husovi v 15 hodin ska kapelou Los Caparos, na kterou výtečně navázala naše legenda NVÚ, přes výtečný rock n roll odvaz No Relax. Při italském streetpunku ( s notnou dávkou politiky) Los Fastidios se už festival řádně rozjel. Zde jsem byl při focení poprvé ( a žel ne naposledy ) svědkem neúměrného zásahu ochranky vůči jednomu fanouškovi, který přelezl zábranu a snažil se dostat ke zpěvákovi. Ok, na jednu stranu se opravdu jedná o porušení nastavených „pravidel“,musím počítat s tím, že budu odejit, navíc Los Fastidios jsou pro jejich politické postoje určitě mnohým trnem v oku a jistá opatrnost je na místě, navíc zpěvák fandu ihned zaregistroval a pochopil jeho záměr a rozhodně se necítil nijak ohrožen. Ale….když už ho, nijak neútočícího vyvádím ven, tak ho nemusím takhle škrtit a lámat ruce….vše se dá odbýt mnohem lépe. V tomto ohledu žel ochranky na našich koncertech a festivalech zdaleka nedosahují profesionality a naprosto korektního zacházení zahraničních agentur a mají se ještě co učit. Los Fastidios určitě nezklamali a máme tu zástupce nekompromisního amerického punku The Casualties. Ti nažhavené fandy uvedli absolutně do varu a musím uznat, že zcela zaslouženě se těší takové přízni – skvělá show. Po nich následovala přece jenom o trochu melodičtější a o kus komerčnější tvář americké punkové scény Anti – Flag. Musím uznat, že jim to pořád šlape, texty mají pořád řádně nabroušené a tak zavládla naprostá spokojenost. A po takovém závaru neškodilo uklidnit se v reggae rytmu Anthony B a dokončit to stále skvělými domácími Fast Food Orchestra, jejich dancehall ragga set zakončil páteční stage.

Druhá hlavní Jan Žižka stage byla v pátek víceméně ve znamení houpavějších rytmů. Začínalo se slovenskými Ska2tonics, přes německé Triple Espresso s velice osvěžujícím mixem rockabilly/ska/soulu, přes skvělé Kanaďany The Mahones k United Flavour. Tady se trochu zastavím, kapela poměrně nedávno vydala novinku a mám je solidně naposlouchané, ale takovou parádičku naživo jsem tedy nečekal. Deska je hodně do pohody, ale tady mě kapela fakt smetla. Skvělý mix reggae a hip hopu,maličko ska a soulu, zpěvačka naprosto úchvatná. Hmmm o téhle kapele ještě hodně uslyšíme a určitě brzy si na kapelu zajdu někam do klubu. Je to jeden ze dvou mých největších objevů na MS. I když reggae houpavé rytmy moc nemusíte, tak tohle zkuste. Další tři kapely Israel Vibration, Dub Pistols a Obrint Pas jeli víceméně v pohodovém reggae, ska, latino rytmu. Sluníčko svítilo, rozličných nápojů bohatý výběr, takže hezky pohupovat do rytmu a vychutnávat si festivalovou pohodu. Poslední kapelou hrající na můj vkus až zbytečně pozdě je psychobilly legenda, angličtí Demented Are Go. Jsem skalní fanda této kapely a tak co dodat…kdo je má rád nemohl být zklamán. Pro ty, kdo psychobilly neposlouchají nebo neznají skvělá příležitost poznat jedny z průkopníků žánru. Pátek je tedy za námi, obě stage byly tak nabity, že zjišťuju fakt, že na menší scény vůbec nebyl čas. Později toho lituji, ale víc se toho prostě stíhat nedá.

Sobotní den začíná naprosto famozními a stále rostoucími Rocket Dogz na Husovi. Doporučuji jejich novou desku, jestli to takhle s kapelou půjde dál, tak tu brzy máme kapelu minimálně evropského formátu…Po nich následují ska funky pohodáři The Spankers, kdo je má rád nemohl být zklamán a pak už to jede v pohodovém rytmu - skáčkaři Yellow Cap, Basta Fidel, reggae ze Srbska Irie FM, naprosto skvělí Hotknives, veteráni The Skatalites, sluníčko svítí víc než v pátek, nápoje ve stáncích ještě nedošly, tu a tam zavoní dobré trávy, festivalová atmosféra jak vystřižená z nějakého propagačního letáku na pohodově strávené odpoledne a pak je tu pro mě naprostá pecka a můj objev roku The King Blues ( u mě naprosté nadšení ), i když poslouchám muziku prakticky od rána do večera, tak vše znát nelze, už jsem to napravil a hned si nahrávky pořídil. Nelze popsat, to se musí slyšet. Končí se rockově popovými Prague Conspiracy, to už je víceméně stálice, na mě až moc sladce funky-popové. Celý den tedy víceméně pohodička, počasí nádherné, co víc si přát než se celý den pohupovat v rytmu opravdu špičkových souborů. Na Žižkovi to v sobotu jelo v tvrdším rytmu. Po počátečním rozjezdu Discoballs, punkových Volant ( slyším po delší době ) , energickém vystoupení punk n rollových pašáků Gangnails a mod rockových The Movement tu máme pořádný nášup v podání amerických Total Chaos, ze kterých energie doslova tryskala proudem. Po nich domácí Sunshine předvedli solidní výkon, pro indie-emo fanoušky veliká radost, já jsem si je poslechl po čase taky víceméně s chutí. Jen mě mrzí, že znatelně vyměkli, což ostatně plně dokazuje až na jednu vyjímku i jejich poslední album. Z kapely, která mělo zvuk i ve světě se stala kapela obyčejné průměrnosti. Pak tu máme celtic punk v podání The Dreadnoughts, kteří jsou na živo mnohem lepší než na deskách. Následující Sigue Sigue Sputnik Electronic bylo velkou neznámou,jak se dva členové chopí elektro verze této new wave legendy. Popravdě jsem měl strach, že budu zklamán, videa z youtube mě příliš nenadchly. Ovšem na živo to bylo úplně jiný kafe…skvělý čistý zvuk, hitovky kapely prošly řádnou „elektrifikací“, musím uznat skvělá show a jak jsem se toho bál, tak to rychle opadlo, naopak veliké nadšení…super. Sobotní hvězdou této stage ovšem pro mě byli Madball. Zde jsem to moc neodhadl, přece jenom hardcore nebyl na festivalu zrovna preferovaný styl…opět jsem byl příjemně překvapen, čekal jsem vlažné fandy v menším počtu. Omyl… velice solidní kotel přivítal po trochu delších přípravách tuto legendu NYC hard core. Zahráli co měli, nasekali to do nás, potěšili mě mou nejoblíbenější Heaven Hell a koncert utekl jako voda. Jediným zklamáním bylo, že nepřidali ani jednu píseň pro únavu přes skandování fanoušků…..Závěr obstarali naprosto dokonalí The Toasters, ska legenda, lepší sobotní třešničku na dortu této stage jsme si ani nemohli přát. Program na obou stage opět nabit k prasknutí, v sobotu jsem tak nějak v letu na bandzone stage, tedy v poměrně malém stanu u vchodu stíhal parádní Mad Pigs ( zde oceňuji odvahu jednoho fanouška, jak jsem se od něj informoval ovládajícímu na špičkové úrovni bojová umění, který se neohroženě postavil naprosto neprofesionálně zasahující ochrance ), nebýt zásahu samotné kapely tak se asi strhl pěkný riot.

Na závěr jsem stihl mé rock n rollové oblíbence, strhující Reno Divorce ( při nich byl stan opravdu malý ) a závěrečné české psychobilly pionýry Green Monster.

Neděli jsem kvůli pracovním povinnostem nestíhal celou, moc mě mrzí zařazení skvělých Koffin Kats a Creepshow na tak pozdní nedělní čas, takže snad příště.Na Husovi se začínao s Peshatou, tenhle zoo punk mě bavil už od jejich začátku, spokojenost. Poté se opět ponoříme do pohodových rytmů Mr. Cocoman, Dub a la Pub a slovenských stálic Polemic. Venezuelští Desorden Publico by probudili a naučili tančit ska i mrtvého….geniální. Američtí melodičtí punk/hc Pennywise byli hodně očekávanou kapelou a já musím říct, že opět splnili mé očekávání. Neslyšel jsem je zdaleka poprvé, z ranku těchto kapel mám mnohem radši NO FX, ale jak říkám pro všechny fandy skate hc punku povinnost. Na Žižkovi jsem ten den stíhal Punk Floid, 2tone Ska se noumenem za mikrofonem The Chancers a rock n rolloví Queens Of Everything. Na bandzone stage jsem si ještě nenechal ujít Thalidomide a kousek Unholy Preachers. Zařazení Angel City Outcasts taktéž na pozdní hodinu jsem obrečel. Nevím jak to dopadlo s počasím, v době našeho odjezdu to vypadalo na bouřku a déšť. Tak další ročník skvělého festivalu máme za sebou. Výběr kapel obrovský, pro běžného smrtelníka nemožné vše slyšet a stíhat. Kdo má rád jen jeden styl tak ano, ale pokud se jedná o takového šílence jako jsem já, který může všechny zde uvedené styly konzumovat v jakémkoliv množství, tak tyto tři dny naprostá schizofrenie. Klobouk dolů před takovým nadupaným line-upem. Ale tak už to na festivalech prostě chodí, že se nedá stíhat zdaleka všechno a doma už je pozdě litovat. Děkuji za sebe, náš team a určitě všechny návštěvníky za krásný víkend a příští rok určitě nashledanou…

Foto – Mighty Sounds 2011

Foto – Mighty Sounds 2011 pokračování / Mighty Sounds 2011 continuation

Foto - Mighty Sound 2011 ze zákulisí - najdi se tam / Mighty Sound of the 2011 backstage - find there