5. 5. 2012

Nightwish - 30. 4. 2012 - Tesla Arena, Praha - reportáž

Pojem Nightwish dnes v metalovém světě znamená hodně a každý správný fanoušek tohoto žánru ho zná. Pětice z malého finského městečka Kitee patří bezkonkurenčně k nejlepším kapelám světa a kdejaký metalový magazín, či hudebník je nazval fantastickým projektem, a bodeť by ne, tento titul si právoplatně zaslouží. Nebudeme se zaobírat otázkou, zda je lepší Anette či Tarja, to je v mém případě naprosto stupidní téma.

Trvalo mi dva dny a nějaké ty hodiny než jsem pocity z pondělního koncertu začala pořádně zpracovávat. Už nejen kvůli tomu, že tu hudbu miluji a dennodenně si ji pouštím skoro od rána do večera. Na koncert Nightwish jsem čekala dlouhé tři roky od Masters Of Rock 2009, kde jsem své finské anděle viděla poprvé, abych byla přesná :) Sehnala jsem si lístek do Golden circle (tedy na stání pod podiem) na poslední chvíli, krátce po tom kdy byly vyprodány, ale to je příběh na delší vyprávění.

A jak to na čarodějnický večer v pražské metropoli v Tesla aréně vypadalo? Ať už jste tam byli nebo ne, pojďte si přečíst, jak jsem to viděla a zažila já...

Z mého rodného města, jsem vyrazila autobusem přesně v 8 ráno směr Praha, ještě jsem s kamarádem něco zařídila na Václavském náměstí a okolo 11 dopoledne jsem nakráčela před arénu. Už v tu dobu se tam utábořilo několik skalních fanoušků. Chtěla jsem být mezi prvními, abych něco také viděla, když sem takový prcek :) Určitě jste to také zažili, jdete na koncert a stoupne si před vás dvoumetrový člověk, pak nic nevidíte a z koncertu nemáte vůbec nic. Zkazí vám to náladu.

Po příjezdu jsme se ptali jednoho securiťaka jak je to se vstupem do Golden circle, protože jsme nevěděli, jak je to zorganizované a nebylo to ani nikde značené. Ten nám pověděl, že jakmile nás pustí dovnitř, tak si to tam najdeme. Celé odpoledne jsme si povídali, kreslili vlajku pro NW, občas si došli do vedlejší hospůdky na jedno točené a vyčkávali. Přicházeli další a další fanoušci, až nás bylo nepočítaně. Okolo páté se za skly od vstupů začali objevovat turnikety a všichni si začali stoupat, že už se konečně bude pouštět, přitom nás do haly měli pustit v sedm večer. Jakmile nám, ale další ze security řekl, že se do Golden circlu jde jiným vstupem, byli jsme naštvaní, ale nelenili jsme a běželi k příslušnému vstupu, kde byl chlumec lidí. Ostatní tam se mnou souhlasili, že když už si tedy zorganizují stání pod podiem za docela mastný vstup, ať mají příště napsané kudy se tam vlastně jde. Stačí přece vytisknout a nebo napsat na papír Golden circle a nalepit to na dveře, přece jenom to už není taková práce, a nebo ano? Já vím, že organizace koncertu není žádný med.

Brány do nebe (a nebo do kotle?) se otevřeli a jak jeden chlapík loni na koncertě Children Of Bodom (27. 4. 2011) prohlásil při otevření vstupu: "Tady končí veškerá přátelství!", tak i my měli šanci utíkat jako o život a bojovat o místa v prvních řadách. Dostala jsem pásku do Golden a zaujmula příslušné místo v první řadě na pravé straně podia (pod kytaristou Emppuem).

První předkapela se zajímavým názvem Eklipse přišla dřív o půl hodiny (start měl být v osm). O této kapele jsem nikdy dříve neslyšela. Jedná se o ženský smyčcový kvartet. Dámy předvedli skvělý výkon a ukázali, že i v klasice spočívá krása. Mají skvělou image, ale chybělo mi více pohybu jednotlivých členů a proto to působilo trochu utahaně. Však se podívejte jak například Apocalyptica řádí na podiích. Měli jsme možnost slyšet například cover od Lady Gaga – Paparazzi, a nebo třeba od Linkin Park - In The End.

Kromě kapely Eklipse se společně s hlavní hvězdou večera na cestu kolem světa vypravila finská heavy metalová partička Battle Beast v čele se zpěvačkou Nitte. Jen co se objevili na podiu a Nitte začala zpívat, stála jsem jako opařená. "Zatraceně ta ženská má brutální hlas!" slyšela jsem lidi kolem sebe. V tom jsem musela souhlasit. Nažhavili publikum, stříleli krásné heavy metalové melodie, zvuk byl dobrý a i když nejsem fanoušek tohoto odvětví, tak jsem si jejich vystoupení opravdu užila.

Podium se uvolnilo pro hlavní hvězdu a zakrylo se velkou roztrhanou oponou. Po chvilce hala potemněla a rozdunili se první tóny intra "Taikatalvi". Za oponou byla vidět silueta basáka Marca Hietaly, jak se houpe v křesla a zpívá. Světla blikaly do rytmu.

Nightwish před své fanoučki předstoupili ve velkém stylu. Při první otevírajícím songu "Storytime" spadla opona a my měli konečně možnost je spatřit. Vítejte v Imaginaeru! Světě, kde se plní všechna vytoužená přání, ale i ty nejhorší noční můry!

Zpěv Anette Olzon se oproti poslednímu vystoupení kapely v ČR opravdu vypracoval a každý kdo na ně zanevřel, se teď mohl přesvědčit, že nejsou tak špatní, jak si mysleli. Vždy mě mrazilo v zádech, když Anette spojila svůj hlas s Marcem Hietalou. Spolu s některými fanoušky jsem se domluvila a vytvořili jsme českou vlajku, na kterou jsme napsali různé vzkazy pro kapelu a s tou jsme během celého koncertu mávali. Původní plán byl hodit ji Anette Olzon, ale jelikož se mi nepodařilo hodit daleko, spadla dolů a securiťák ji předal kytaristovi Emppuovi Vuorinenovi. Zvuk byl opravdu monstrózní. Létali ohníčky, plamínky, ohňostroje i papírky.

Celý set tvořili převážně songy z posledních dvou alb, ale nechyběli ani věci ze "staré" éry jako například "Nemo","Come Cover Me" a nebo "Over The Hills And Far Away". Na podiu se ukázal i "šestý" člen Nightwish, Troy Doneckley, který hraje na dudy a píšťaly v některých písních. Nedokážu říct, který song byl nejlepší, protože všechny byli dobré. Takže sečteno, podrtrženo. Nightwish předvedli, že nejsou kapelou, která by se měla posílat do horoucích pekel a překvapení, které prozradili na konci koncertu, mě pravdu dostalo. Jsou letošním headlinerem českého festivalu Masters Of Rock, konaného každoročně ve Vizovicích na Zlínsku. Kdo si nechal tuto událost ujít, přišel opravdu o hodně. Takže tímhle koncertem mi Nightwish dali opět jasno, kdo je tu nejlepší, protože koncert jsem si opravdu moc užila. A taky chci tímto poděkovat kytaristovi Emppuovi Vuorinenovi, za to že se mnou měl takovou trpělivost po celý koncert a házel mi trsátka, která jsem neměla možnost chytit, ale nakonec jedno ukořistila. Díky!

FOTOGALERIE

Setlist:
1. Intro - Taikatalvi