Music-city
25. 1. 2008

Rozhovor s Karlem Ošmerou

Když se na Vysočině řekne mezi zasvěcenými muzikanty Karel Ošmera, každý si vybaví nejen dávného bubeníka kapely Bagr, ale především managera skupiny Bagr - která se pomalu dostává do tak dostatečného povědomí, které si zaslouží.


Jak ses dostal k hraní?
Asi jako každý kluk, v době kdy jej prostřednictvím zašuměných nahrávek oslovovaly v socialistickém táboře zakazované a nedostupné západní rockové kapely, jsem měl potřebu přenést do svého okolí také trochu té mladické protirežimní rebélie, no a muzika k tomu byla výrazným a úderným vyjadřovacím prostředkem.

Kdysi dávno jsi v kapele BAGR bubnoval, jak na ty časy vzpomínáš?
Založil jsem kapelu se spolužáky v šesté třídě základní školy, tehdy jsem zastával paradoxně post kytaristy. Zároveň v paralelní vedlejší třídě vznikla kapela taktéž, a na lepší hudební úrovni, takže jsme s ní měli různé konkurenční třenice, i když naše hudební produkce byly spíš v rovině slovní než skutečného hraní. Nicméně osud tomu chtěl, a ta jejich kapela přežila déle, kdežto z té mé jsem zbyl osamoceně jen já, takže pak někdy v šestnácti letech došlo k symbióze těchto dvou uskupení z toho prostého důvodu, že já měl na tu dobu kvalitní zpěvový aparát a oni postrádali bubeníka. Takže jsem se přeorientoval z kytary (tedy, ne že bych na ni něco uměl)na bicí, posléze začal chodit do Lidové školy umění, kde mi pár hodin dával i učitel, který bubnoval s orchestrem, v němž působil Karel Gott. Ale moc mi to nešlo.

Proč ses vlastně rozhodl přestat muzicírovat a děláš manažera?
Jak říkám, moc mi to nešlo. A jestliže mám ve zvyku mít vysoké nároky na jakoukoliv činnost, musel jsem začít v první řadě u sebe, a já tak nějak cítil, že se po těch jedenácti letech hraní stávám pro kapelu bubenickou brzdou, takže jsem se přeorientoval na zajišťování organizačních záležitostí, což mi jde mnohem líp. Když se to tak vezme, tak prvního, koho jsem z kapely vyhodil, jsem byl já sám.

Nepřemýšlíš někdy o tom začít zase hrát? Mlátíš do bubnů aspoň doma?
Rozhodně ne. Ani mě to neláká, když kolem sebe vidím tolik namakaných bubeníků. A bicí už jsem dávno prodal, i když na jeden můj původní kvalitní buben do dneška hraje Vláďa Čupřina Sovák.

Co tě motivuje dělat managera Bagru?
Něco v životě na tomto poli dokázat. Hlavní motivací jsou plné sály a spokojení lidé na akcích jak na pódiu, tak pod pódiem. Určitě to nejsou peníze, ty mi kapela spíš bere, protože jsem mnoho let její hlavní, a většinou i jediný, sponzor.

Kolik času ti to zabere?
Tak šest hodin denně, pak půlhodinu než usnu a půlhodinu než se po ránu proberu do zaměstnání, ale i tak o kapele neustále přemýšlím a často se mi o ní zdá, takže vlastně manažeruji i ve spánku.

Co všechno tato funkce obnáší?
Mám tu výhodu oproti jiným, že jsem manažer, který vzešel z muzikanta, na rozdíl od manažerů ryze ekonomického myšlení, případně kapelníků, kteří manažerují během vlastního hraní z pódia. Takže se mohu soustředit na všechno, co se kolem kapely děje, ať už organizačního či hudebního: zařizování vystoupení, domlouvání termínů, výběr muzikantů i repertoáru, vyplácení a určování honorářů, plánování sezony, vydávání nahrávek, zprostředkování rozhovorů do médií, videoklipy, odpovídání fanouškům přes internet či SMS..., je toho samozřejmě mnohem víc. Ale u BAGRu ráno začínám písmenem A, večer končím u Z. Jinými slovy: ze všech sil oprašuji a zvelebuji tuto značku, kterou mám dokonce na své jméno registrovanou jako ochrannou známku, takže se jiná kapele v České a Slovenské republice nemůže oficiálně jmenovat BAGR.

Baví tě ještě starat se o BAGR, nebo už to bereš spíš jako nutnou nudnou rutinu?
Baví, jinak bych to nedělal, i když je pravda, že mě to čím dál víc unavuje. Příští rok budemem mít dvoutisící vystoupení, z nichž jsem drtivou většinu absolvoval, takže to na mně určitě zanechalo nějaké neblahé následky. Jak říká jeden můj kamarád, tenkrát jsme čtyři dny pili a jeden den nám bylo špatně, dnes je tomu naopak. Také mám pocit, že už jsem S BAGRem při daných možnostech dokázal téměř vše (třináct vydaných cédéček, hraní po zhruba čtrnácti okresech republiky v sezoně, mnohokrát Skupinou roku na okrese Třebíč, případně celé Vysočině, úspěch v TV hitparádách, zahraniční vystoupení,...ale hlavně pořád dostatečné množství příznivců, za což jsme moc vděčni),takže už se tíž hledá motivace a dá mnohem víc práce udržet kapelu stále nahoře.

Co nejsložitějšího si musel kolem BAGRu v posledním půl roce řešit?
Když jsem byl nucen na základě organizačních důvodů a ekonomických příčin obměnit pro stávající sezonu čtyři muzikanty ze šesti a oznámit jim to ještě v té minulé. To jsou velmi citlivé věci. Tolik jsme toho prožili a najednou se máme rozloučit. Nechci být zbytečně nostalgický, ale stále je to pro mě ještě velmi živá záležitost.

Personální změny v kapele, to musí strašně vyčerpávat, bude nová sestava BAGRu hrát i staré sklaby? A jak zvládají naučení se starého repertoáru?
Kapelou prošlo za tu dobu na osmdesát muzikantů a vždy je nelehké někoho nahrazovat, ale tentokrát to bylo skutečně až bolestivé, vždyť se jedná v podstatě o výměnu téměř všech lidí na pódiu, včetně technického personálu. Bolestivější to bylo asi jen, když odcházel dlouholetý lídr kapely zpěvák Petr Kapinus. Ale jsem přesvědčený, že žádnou újmu kapela nezaznamená a fanoušci budou spokojení. Náhrada je adekvátní. Zatím mohu soudit teprve podle první zkoušky, na které jsem byl spokojený, a jsem rád, že jsme vsadili na mládí, vždyť třeba bubeníkovi Lukáši Doležalovi je šestnáct a basistovi Jarinovi Heraleckému dvacet tři let a nad nimi bude dohlížet o něco málo starší, ale o to ostřílenější klávesák Jiří Tržil, který působil u kapel Dynamic, Carmen a Petr Bende Band. Samozřejmě jsem si vědom, že kapelu netvoří jen hudební výkony, ale především mezilidské vztahy s obrovskou mírou dobrého přístupu a vzájemné tolerance, a to vše se ukáže až časem.

Jsi autorem dvou knih o kapele BAGR, bude nějaká třetí? Třeba i z jiného soudku než o BAGRu...
Nestraš! Po té druhé jsem se zařekl, že už nikdy více, tolik mě to stálo sil. I když nějaké poznámky o zážitcích z vystoupení si vedeme a jsou na internetu pod Kronikou zábav (www.bagrcz.cz). Muselo by se stát něco nepředvídatelného, aby mě to přimělo nějaké pokračování o BAGRu napsat a vydat. Ale průběžně něco sesmolím v rámci své publikační činnosti (příspěvky do čítanek a vlastivěd pro děti, některým známým i úvody jejich knih, přispívám některými články třeba do časopisů).

Nepřemýšlíš o tom, zařídit vydání nějakého DVD BAGRu z živého vystoupení?
Máme DVD z živého vystoupení. Stalo se tak u příležitosti dvacetin kapely se zpěvákem Jarkem Filgasem.

Aktuální deska Převzatiny obsahuje 21 předělávek známých hitů. Kdo vybíral skladby na desku?
Většinou já za asistence kytaristy Petra Kotlíka. Mělo jich být původně osmnáct. Do těch zbývajích tří nás doslova dokopali naši příznivci neustálým bombardováním z první palebné internetové linie.

Jakou hudbu nejraději posloucháš? Máš nějaké svoje oblíbené kapely?
Teď už mám méně času na poslech hudby, kdysi jsem bez muziky neudělal ani krok. Oblíbenost kapel se mění, stejně tak jako přicházejí nové kapely a žánry. Nejsem z těch, kdo skončí na Párplech a Kissech, na kterých vyrůstal. Oslovují mě spíš současné kapely, ale také krátkodobě. Jmenovat je, by nemělo smysl, byl by to pořádný výčet. Ale vždy budu dávat přednost poctivě "ručně" odvedené muzikantské práci před různou syntetickou technikou.

Co ještě kromě managerování BAGRu děláš
Abych mohl BAGR sponzorovat, musím si i peníze někde vydělat. Živím se psaním a realizováním různých projektů z Evropské unie, a jinými vzdělávacími aktivitami.

Co plánuješ s BAGRem v tomto roce?
Přežít! A když přežijeme, tak aby se nám podařilo neztratit fanoušky či naopak ještě další získat. Budujeme novou zvukovou i světelnou aparaturu, děláme nové písničky z repertoáru starého i nového Bagru, aby jich zaznělo na jedné akci co nejvíc, snažíme se je proto dávat do různých zkrácených verzí, takzvaných směsek, které se už loni setkaly s pozitvním ohlasem, vždyť která kapela si může za jedno vystoupení dovolit zahrát 90 skladeb, což bude pro letošek náš případ. Máme také výročí dvacet pět let od vzniku, k čemuž se chystá nějaká netradiční akce na podzim. Zklamáním pro mnohé však bude, že na ní s největší pravděpodobností nevystoupí Petr Kapinus. Máme v úmyslu zapojit na produkcích kromě Petra Szabó našeho nevidomého zpívajícího kamaráda Davida Pražáka, který úspěšně obstál v několika celorepublikových pěveckých soutěžích, snad dojde čas i na vyrobení videoklipu a hlavně chceme bez újmy a se ctí odehrát těch devadesát vystoupení, které nás letos čekají. Začínáme 15.března ve Studenci(okres Třebíč).

Co bys vzkázal našim čtenářům?
Rockmag považuji, aniž bych chtěl používat to rčení o ústech a medu, za nejpřehlednější a nejlépe udělaný hudební internetový časopis, takže prvně přeji jemu všechny ty početné čtenáře, aby si vzájemně zůstali věrni, a když do té věrné trojky přiberou i častou návštěvou našich stránek a vystoupení BAGR, tak budu velmi rád. Nelze si přát víc, než když je co nejvíc zainteresovaných spokojeno a prožívají to vzájemně s radostí a láskou. A platí to i v životě.

Autor článku: David Havlíček
  Související články:  
Darkont.cz

Komentáře:

29. 3. 2008 10:48
lucka
to druhý já bylo beztak mesabugi
28. 3. 2008 22:34
já1
no ale to já podruhé bylo jiné já.....-(
28. 3. 2008 14:46
O mrtvých(BAGR)jen dobře!
24. 3. 2008 20:45
Souhlas s Michalem.Bez Kapina nemá ta oslava smysl!To je pak úplně o ničem...vždyď nejvíc dokázal v kapele on.Pokud tam nechce přijít,velká škoda,Ošmera za to sice nemůže...,ale nemá cenu nějakou slávu dělat.Poslouchat tam Szaba,který na Kapinuse prostě nemá...při vší snaze...nebo snad ještě dokonce trapného Filgase?To radši nic...Ale jinak Bagru gratuluju,k tomu výročí!I když s odchodem Kapina už napůl taky skončil...
29. 1. 2008 00:04
Eva
milos-pako-milos-pako-milos-pako-milos pako-milos-pako...A je to pravda,a je a je a je.
28. 1. 2008 23:53
Rob
Miloš je pako ! Miloš je pako !
28. 1. 2008 23:32
Real eště jednou
taky si všímám na rockmag těch rozhovorů a příspěvků známejch kapel ale vlastně o ničem. Všude je jako příspěvek napsána nula nebo jedna to maximálně. Ale všechno co se točí s Bagrem je vždy hodně žádané až bych řek revuální. Ale to určitě není zásluha mannažera ale celýho Bagru. I když když Bagru tak vlastně i manažera. P.S.Vzkaz: Karle nemusím tě, ale uznávám tě.
28. 1. 2008 23:24
Real
Opakovat že je miloš pakoš nebudu ale vubec s nim nesouhlasim. Řek svůj názor ale hodně divnej. Manažer K.mě dost sere ale nikdo lepší tady širokodaleko není. To si musí přiznat i Miloš.
28. 1. 2008 22:05
Xylofon
to Michal: opravdu si taky myslim, ze je to spis problem Kapina, ze nechce prijit.. je to jeho vec. A Karel Osmera je dobrej manazer... Bagr vede suprove.
28. 1. 2008 22:02
Xylofon
Opakujte všichni - Miloš je pako...
28. 1. 2008 15:09
Zdenek
Michalovi: Proč z toho viníš manažera?!!! To je spíš problém Kapina že tam nechce vystoupit. To by pak manažer mohl i za to, že třeba dneska prší a zítra se mi nebude chtít vstávat z postele a včera byl v televizi špatný program.
28. 1. 2008 10:09
Michal
Karle, zase takovej dobrej manažer nejseš kdyžs nedokázal přesvěčit Kapina aby zazpíval na pětdvacetinách kapely. To sou podle mě ty důležitý věci které rozhodují o tom zda je manažer úspěšný nebo není a tobě se to tedy parádně nepovedlo. Nic ve zlým ale na takovouhle věc už prostě nemáš. Bez Kapina na žádný pětadvacetiny nejdu ani je nedoporučuju slavit
26. 1. 2008 19:01
Petr z Třebíče
Steve: Vím, o čem píšu, já jsem tou kapelou taky prosvištěl, ale manažerovi to rozhodně nevyčítám. Takové ty ikony jako byli zpěváci Petr Kapinus a Jarek Filgas či bubeník Vláďa Čupřina Sovák nebo kytarista Kotlík a Petr Sedlák nebo basáci Jarda Sláma a Jirka Petrus tam byli dlouho. On má vždy cit pro změnu a asi proto se mu Bagr daří udržet to čtvrt století pokupě, aspoň jako značku. Navíc ty lidi většinou ocházeli podle vlastního uvážení sami, asi minimum jich, jak se říká, vyhodil. U mě má tedy Karel vždy zastání. Jen si myslím, že s tou osmdesátkou muzikantů trochu přehání, vsadil bych si tak na šedesát a to ještě s nějakými hosty. Jedině, že by mezi ně počítal i pomocné osvětlovače, bedňáky, promítače videoprojekce atd. Ale on to dělá dobře, aspoň tak se na to teď s odstupem času dívám já. Na Vysočině je to asi jediný tak dlouho a dobře fungující manažer, pochopitelně i se svými vadami a chybami. Ale nikdo asi není neomylný.
26. 1. 2008 17:37
Steve
Pro Petra z Třebíče: Nezdá se Ti, že vyměnit dva až tři muzikanty za rok je dost? To je skoro celá kapela. Pak tedy ikonou kapely může být opravdu jen manažer (nebo lépe asi majitel).
26. 1. 2008 10:11
Víťa
Karel Ošmera je mimořádná osobnost a jen díky němu to Bagr stále tak válí.
25. 1. 2008 16:49
Mila
Bagr je nejlepší kapela a přeji jim mnoho úspěchů.A Miloš je hlupák.
25. 1. 2008 16:09
Janča
To Miloš: Ty musíš bejt hodně jetej blb.
25. 1. 2008 15:54
Miloš
Je to továrna na rejžování peněz tak je uplně jedno kdo tam hraje... Vede to ňákej trpaslík a dělá mnoho povyku pro nic!
25. 1. 2008 13:13
Andrea
Tak to sem se zas dozvěděla spoustu nových věcí. Tak ať se ti dobře manažeruje a bagru to stále dobře hraje.
25. 1. 2008 09:27
Petr z Třebíče
Kapela hraje 25 let, takže jsou to dva až tři muzikanti za sezonu, počítají se mezi ně především vokalisté, kteří se měnili vpodstatě každý rok, a jsou určitě nahraditelní. Na těch důležitých postech jako jsou zpěváci, kytaristé...se to tolik neměnilo. Za tak dlouhou dobu se projevuje i opotřebovanost muzikantů, takže to omlazení musí zákonitě přijít. Bagr má stále svou tvář, i když se stylově mění, ale to ani jinak nejde. Když třeba každý zpěvák, který tam zpívá, je sám o sobě jiný. Je to právě manažerova zásluha, že Bagr stále úspěšně hraje.
25. 1. 2008 07:07
Steve
Jak taková kapela může mít svou tvář, když se v ní vystřídalo 80 muzikantů?

 Přidej nový komentář: 
Jméno:  
Text:
Opište  
Hlavní menu
Placker.cz:
Vyhledávání
NEW komentáře
K magazínu:
Komentáře ke kapelám:
Dead Daniels
(24. 5. 2012 - 10:05)
Butterflies
(23. 5. 2012 - 07:27)
Karel a my
(19. 5. 2012 - 13:56)
Ortel
(19. 5. 2012 - 10:47)
Radek Kurc & Friends
(15. 5. 2012 - 12:46)
Metalshop.cz
Metalshop.cz
Kytary - přívěsky
Trička Rockmag.cz
Nabízíme trička Rockmag.cz - velikosti - M a XL. Cena za tričko: 160,- Kč Zabalení a zaslání poštou v ceně. Kontaktujte nás ZDE.
Inteligentní plastelína

Uživatelé
Obaly BOXX
Nejnovější kapely
Nejnovější firmy
!Soutěž!
Hledáme !
Hledáme redaktory, kteří by měli zájem dělat rozhovory či recenze CD.
kontaktujte nás zde...
Bug report
Chcete zpestřit váš web?
Máte své CD?
Vydala vaše kapela vlastní CD? A chcete aby se o něm vědělo? Pošlete nám ho k recenzi.
Kontaktujte nás!
Odkazy



Hudební inzerce





TOPlist