20. 7. 2017

S.A.W - Dravci v nás

Krnovská partička S.A.W s muzikou ostrou jako nabroušená motorová pila se hlásí se svým debutovým EP Dravci v nás. Ve své podstatě se jedná typický český crossover, mixnutý hardcorem a občasnými výlety k tradičnímu metalo - bigbítu až agru.

Hned na první poslech kapela zujme docela zajímavým zvukem. Nevím jestli to byl záměr, ale nahrávka má řádně špinavý a syrový zvuk. Žádný vybroušený krystalický zvuk, ale jen dřevní zvuk nástrojů. Dalším znakem je textová složka vedená v rodném jazyce. Úroveň textů je ale asi nejslabším článkem celé nahrávky. Jednoduché halekačky, které neustále nabádají k nějakému boji pro něčemu, někomu a tak dále. Ano, sociálně zaměřené texty reflektující dnešní svět ok, ale mělo by to být psáno přece jen trochu jinak. Asi ne tak přímočaře, ale pokud to tak kapela cítí a chce to tak říci, prosím. Přesto si myslím, že takto udělané texty jsou fakt tak akorát na nějaký sobotní venkovský parket. Texty si nakonec můžete přečíst v jednoduchém bookletu. Bohužel, další co mě překvapilo ještě více, bylo množství chyb, i docela hrubých, v bookletu. Tohle si teda kapela měla pohlídat. Desku startuje rychlovka Střílej. Velmi zajímavé jsou melodické linky s kvákadlem. Hned následuje titulní Dravci v nás. Sekané riffy a dunící rytmika. Skladby mají krátkou stopáž, takže, než se nadechnete, je tu další zásek. Kapele to šlape o tom žádná. Ale přesto se neubráníte dojmu, že už jste někde něco podobného slyšeli. Přesto je chvályhodné, že písně se snaží být originální a deska nezní jako jedna jediná skladba. Mluvozpěv - řev zpěváka Milana Hrbáče místy zní až moc nuceně a nebál bych se zkusit více posunout k melodičtějšímu podání.

Agro metalem načichlá Jdi za svým snem a nebo pomalá Pomaloučku jsou spíše klasická česká zábavovka, něž crossover. Asi nejslabší články na desce.

Naopak velmi povedené jsou skladby Bojuj a Pouta z pavučin, které mají nádech až heavy metalový. Tato poloha kapele sluší asi nejvíc. Zde jsou kluci nejsilnější a nepřesvědčivější. Nejlepší nahrávkou celé desky je pak skladba Hej brácho. Tady se kapela pokusila hrát jinak, hlavně kytaristé, kteří používají celkem neotřelé riffy a vše působí inovativně a svěže. Závěrečná Nebuď závislej je pak už jen taková thrash heavy metalovka, která trochu připomíná starý ARAKAIN.

Shrnuto podtrženo. S.A.W je kapela, která si na nic nehraje a hraje to co jí baví. Jako debut a určitá vizitka pro pořadatele koncertů je toto CD použitelné, na druhou stranu množství překlepů v bookletu taky moc nepřidá. S.A.W určitý skladatelský potenciál má, a cesta, kterou se pokusila kapela jít ve skladbě Hej brácho, si myslím, je ta správná. Takže hrát, zkoušet a hledat další cesty a postupy.

Interpret:S.A.W
Album:Dravci v nás
Sestava:Robert Lučan - guitar, vocals